جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : 24780
بیانیه پوتین-شی:مخالفت با دخالت خارجی در امور کشورها/توصیه به ناتو برای پرهیز از رویکرد جنگ سرد
رهبران روسیه و چین روز جمعه در دیداری ساعاتی قبل از شروع بازی های المپیک زمستانی پکن، در برابر فشارهای آمریکا موضع گیری کرده و بر مخالفت خود با هرگونه گسترش ناتو تأکید کردند و تایوان را بخشی از چین دانستند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین بیانیه‌ای مشترک صادر و آنچه را که در این بیانیه "مداخله در امور داخلی سایر کشورها" خواندند برجسته کردند.
این در حالی است که روسیه در مرزش و همینطور مرز مشترک بلاروس با اوکراین قوایش را تجمیع کرده و چین نیز برای دومین بار در کمتر از ۱۵ سال گذشته، میزبان یک رقابت جهانی ورزشی است.
در این بیانیه با اشاره ای تلویحی به آمریکا و متحدانش آمده است: برخی از نیروهایی که نماینده یک اقلیت در صحنه جهانی هستند، همچنان از رویکردهای یکجانبه برای حل مشکلات بین المللی دفاع می کنند و به سیاست نظامی متوسل می شوند.
این دو رهبر همچنان که چین به طور فزاینده ای از مسکو در قبال تهدیدش علیه اوکراین حمایت می کند به دنبال این هستند که خود را به عنوان وزنه ای در برابر آمریکا و متحدانش جلوه دهند.
پوتین در حالی که آمریکا و انگلیس و چند کشور دیگر تصمیم به عدم اعزام مقاماتشان به المپیک پکن بر مبنای اعتراض به نقض حقوق بشر از سوی چین و رفتار این کشور با اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان گرفته اند، تبدیل به مهم‌ترین مهمان حاضر در بازی‌های پکن شده است.
پوتین در دیدار با شی جینپینگ، در سخنانی که از سوی شبکه های تلویزیونی دولتی روسیه پخش شد، به روابط نزدیک "بی سابقه" کشورش با چین اشاره کرد.
پوتین گفت که این روابط "به شیوه ای مترقی همراه با روحیه دوستی و مشارکت استراتژیک در حال توسعه هستند. آنها واقعاً به سطحی بی سابقه رسیده اند. این نمونه ای از روابط بلندمرتبه است که از توسعه متقابل حمایت می کند."
پوتین روابط نزدیک اقتصادی دو طرف، از جمله با تاکید بر قرارداد جدید صادرات ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از شرق روسیه به چین را برجسته کرد.
پوتین گفت: دست اندر کاران صنعت نفت ما برای نشست امروز ما راه‌حل‌های بسیار خوبی برای تامین منابع هیدروکربن‌ برای جمهوری خلق چین آماده کرده‌اند و گام دیگری به جلو در صنعت گاز برداشته شده است.
خبرگزاری دولتی چین گزارش داد که این دو رهبر بعد از ظهر جمعه در مهمانسرای دولتی دیائویوتای دیدار کردند اما جزئیاتی ارائه نکرد. پوتین همچنین حضور خود در افتتاحیه بازی های المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸ پکن و حضور هیات چین در بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ سوچی روسیه را یادآور شد و چنین تبادلاتی را "تا حدی در سطح یک سنت" خواند.
این گفتگوها اولین دیدار حضوری آنها از سال ۲۰۱۹ بوده و در حالی انجام شد که چین و روسیه به طور فزاینده ای سیاست های خارجی خود را به صورت دوجانبه و در مجامع جهانی مانند سازمان ملل در مخالفت با بلوک تحت رهبری آمریکا هماهنگ می کنند.
رهبران پنج کشور آسیای مرکزی که در سابق جزو اتحاد جماهیر شوروی بودند و روابط نزدیکی با روسیه و چین دارند، همگی به تعبیت از پوتین در افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی پکن شرکت کردند و مقامات ارشد سایر کشورهایی که دارای منافع سیاسی و اقتصادی با پکن هستند نیز در آن حضور یافتند.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، و دارن تانگ، مدیر کل سازمان جهانی مالکیت معنوی از جمله مقاماتی بودند که روز پنجشنبه وارد چین شدند.
پوتین و شی جینپینگ، کشورها و ائتلافهایی را به تلاش برای به دست آوردن برتری نظامی به نحوی که امنیت دیگران را بدتر کند متهم کرده و به استراتژی ناتو و آمریکا در قبال منطقه هند-اقیانوسیه و تلاششان برای ایجاد روابط نزدیکتر با سایر کشورهای آسیایی اشاره کردند.
در متن بیانیه مشترک پوتین و شی جینپینگ که از سوی کرملین منتشر شد آمده است: "چین و روسیه با گسترش بیشتر ناتو مخالفند و از ائتلاف آتلانتیک شمالی می‌خواهند که رویکردهای ایدئولوژیک جنگ سرد خود را کنار بگذارد، به حاکمیت، امنیت و منافع سایر کشورها، تنوع پیشینه‌های تمدنی، فرهنگی و تاریخی آنها احترام بگذاردو نگرشی منصفانه و عینی نسبت به توسعه صلح آمیز سایر کشورها در پیش بگیرد.
وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که رهبران دو کشور "در مورد روابط چین و روسیه و یک سری مسائل مهم که به امنیت و ثبات راهبردی بین‌المللی مربوط می‌شود، تبادل نظر عمیق و کاملی داشتند."
در این بیانیه مشترک عنوان شد که روسیه مجددا تاکید می کند که تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و با استقلال تایوان به هر شکلی مخالف است.
روسیه و چین مجموعه ای از رزمایشهای جنگی مشترک، از جمله مانورهای دریایی و گشت زنی توسط بمب افکن های دوربرد بر فراز دریای ژاپن و دریای چین شرقی برگزار کرده اند. در ماه اوت، نیروهای روسیه برای اولین بار برای مانورهای مشترک در خاک چین مستقر شدند.
پوتین همچنین خاطرنشان کرده است که روسیه فناوری‌های نظامی بسیار حساس را با چین اشتراک گذاری می کند که این به تقویت قابل توجه توانایی های دفاعی این کشور کمک کرده است.
 
  https://ccsi.ir//vdcaw0nu.49nya15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه