پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : 24774
لاوروف: واکنش آمریکا و ناتو به درخواست امنیتی روسیه منفی است
وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکره تلفنی روز گذشته با همتای آمریکایی خود یادآور شد که واکنش ایالات متحده و ناتو به خواسته‌های مسکو در خصوص غیرقابل تفکیک بودن امنیت کشورها منفی بوده و طرف روسی خواستار دریافت توضیح صادقانه آنهاست.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "جان سالیوان"، سفیر آمریکا در مسکو چهارشنبه گذشته با حضور در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه، پاسخ کتبی واشنگتن به پیشنهادات طرف روسی در زمینه تضمین‌های امنیتی را به مقامات مسکو تحویل داد. بطور همزمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز پاسخ کتبی پیمان آتلانتیک شمالی را به دفتر نمایندگی روسیه در بروکسل تحویل داد.
"سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه نیز هفته گذشته در سخنرانی خود در دومای دولتی این کشور تأکید کرد که مسکو آمادگی کامل دارد تا از منافع ملی و امنیت خود به مطمئن ترین شکل ممکن محافظت کند و همچنین آماده هرگونه روند اوضاعی از جمله اعمال دوباره تحریم‌های احتمالی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا است.
خبرگزاری «تاس» در این رابطه گزارش داد، "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه پس از گفتگوی تلفنی روز سه شنبه خود با "آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واکنش ایالات متحده و ناتو به خواسته‌های فدراسیون روسیه برای اجرای با حسن نیت توافقات در خصوص غیرقابل تفکیک بودن امنیت کشورها منفی است.
سرگئی لاوروف گفت: «البته درباره موضوع کلیدی غیر قابل تفکیک بودن مسائل امنیتی که به طور کلی ما را بر آن داشت تا این ابتکارعمل را به خرج داده و به ایالات متحده و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روی آوریم، واکنش آنها منفی بوده است.»
وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که توافقات مربوط به تقسیم ناپذیری امنیت که در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال 1999 در استانبول و در آستانه در سال 2010 به دست آمد، نه تنها آزادی انتخاب اتحادها در نظر گرفته شده، بلکه آزادی چنین انتخابی را مشروط به اجتناب از اقداماتی برای تقویت امنیت به قیمت تعدی به امنیت دیگران کرده است. به گفته وی، غرب در تلاش است تا این اصل کلیدی حقوق بین‌الملل را به کلی فراموش کند.
لاوروف ادامه داد: «امروز به آنتونی بلینکن تأیید کردم که این موضوعی است که اجازه نمی‌دهیم آن را به پایان برسانیم. ما بر گفتگوی صادقانه و دریافت توضیح صادقانه اصرار خواهیم داشت که چرا غرب نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کند یا می‌خواهد آنها را منحصراً انتخابی به نفع خویش بداند.»
علاوه بر این، لاوروف توضیح داد که گزارش منتشره روزگذشته مبنی بر اینکه ظاهراً ایالات متحده پاسخ روسیه به پیشنهادات امنیتی خود را دریافت کرده است یک سوء تفاهم است، برای اینکه وقتی حدود یک هفته پیش واکنش آمریکا را دریافت کردیم، شروع به بررسی آن کردیم، ولی بلافاصله مشخص شد که طرف آمریکایی ترجیح داده روی موضوعاتی تمرکز کنند که در نوع خود مهم هستند، اما موضوعات فرعی هستند.  وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که مسکو در حال تکمیل هماهنگی بین وازتخانه‌ها برای واکنش به پاسخ آمریکا و ناتو در زمینه تضمین‌های امنیتی است و سپس این پاسخ به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گزارش خواهد شد.
روز سه شنبه، لاوروف و بلینکن در جریان یک رایزنی تلفنی درباره واکنش واشنگتن به پیشنهادات مربوط به تضمین‌های امنیتی مسکو گفتگو کردند. وزیر امور خارجه آمریکا آمادگی ایالات متحده برای ادامه گفت‌وگوهای اساسی با روسیه در مورد نگرانی‌های امنیتی متقابل هم بر مبنای روابط دوجانبه و هم به همراه متحدان دیگر را اعلام کرد. علاوه بر این، وی از روسیه خواست تا فوراً وخامت اوضاع در مرز اوکراین را کاهش داده و نیروها و تجهیزات خود را از منطقه خارج کند
 
  https://ccsi.ir//vdcdo50x.yt0o56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه