جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : 24619
تشکیل تیم مذاکره کننده روسیه با آمریکا درباره تضمین‌های امنیتی
در پیش‌نویس پیشنهادی مسکو برای توافقنامه روسیه با آمریکا و ناتو درباره تضمین‌های امنیتی تأکید شده که اعضای ائتلاف ناتو باید از انجام هر گونه فعالیت نظامی در خاک اوکراین و دیگر کشورهای اروپای شرقی، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی خودداری کنند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی ویژه‌ای اعلام کرد که این کشور از هم اکنون تیمی برای انجام مذاکرات با ایالات متحده درباره تضمین‌های امنیتی تشکیل داده است. وی از همتایان آمریکایی نیز خواست به نوبه خود ترکیب مذاکره کنندگان را مشخص کنند.
ریابکوف با اشاره به اینکه مقامات مسکو می‌دانند که این تیم باید ترکیبی از نمایندگان چند وزارتخانه و کارشناسان آشنا به موضوع باشد، افزود: «آمادگی دارد تا با نمایندگان دولت آمریکا در هر کجا که آنها راحت‌تر هستند، به مذاکره بپردازد، البته به دلیل مشکل روادیدی، انجام این رایزنی‌ها در واشنگتن ممکن نخواهد بود.»
به عقیده وی، ژنو می‌تواند مکان مناسبی برای انجام این رایزنی‌ها باشد. این دیپلمات بلندپایه تأکید کرد که طرف روسی آمادگی دارد که همین فردا، در هر کشور ثالثی که نمایندگان آمریکایی مایل باشند، مذاکرات را آغاز کنند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که برای آغاز این مذاکرات مهم ضروری است تا دو پیش‌نویس سند آماده شود. به گفته وی، نمایندگان این کشور دو متن مرتبط را تهیه کرده‌اند که مکمل یکدیگر بوده و باید بعنوان یک سند کلی در نظر گرفته شود. ریابکوف ادامه داد، طرف روسی به برخوردی همه جانبه و الترام آور در رابطه با مسائل امنیتی نیاز دارد و این رویکرد غیرقابل جایگزین است.  
عضویت اوکراین در ناتو و استقرار تسلیحات تهاجمی، تهدیدی غیرقابل قبول برای روسیه است
معاون وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که سوق دادن اوکراین به سمت عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین دورنمای استقرار سامانه‌های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه، تهدیدی غیرقابل قبول برای امنیت این کشور خواهد بود.
ریابکوف گفت: «در ایالات متحده و بروکسل هم به خوبی واقف هستند که عضویت فرضی اوکراین در صفوف ناتو با دورنمای ظهور سامانه‌های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرزهای ما با کوتاهترین زمان ممکن برای پرواز تا مناطق مرکزی روسیه، تهدیدی غیرقابل قبول برای امنیت ملی کشور ما محسوب می‌شود و چنین اقداماتی خطر جدی برای همه کشورهای درگیر در چنین وضعیتی خواهد داشت.»
مخالفت مسکو با هر نوع فعالیت نظامی ناتو در کشورهای همجاور روسیه
وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه پیش‌نویس توافقنامه روسیه با آمریکا و ناتو درباره تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد. بر اساس این سند، ائتلاف ناتو باید از انجام هر فعالیت نظامی در خاک اوکراین و دیگر کشورهای اروپای شرقی، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی خودداری کند.
طبق توافقنامه تنظیم شده توسط روسیه، کشورهای عضو ناتو متعهد خواهند شد که عضویت اوکراین در این ائتلاف و ادامه گسترش آن به سمت شرق را منتفی بدانند. ایالات متحده نیز باید تعهد دهد که با ادامه گسترش ناتو مخالفت کرده و از پذیرش جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در پیمان آتلانتیک شمالی خودداری کند.
علاوه بر این، روسیه و ناتو متعهد خواهند شد تا شرایطی را بوجود نیاورند که ممکن است تهدیدی برای طرف مقابل ایجاد کند. هر دو طرف تأیید می‌کنند که یکدیگر را دشمن خود تلقی نکرده و از انجام مذاکرات و مشارکت به منظور ایجاد مکانیزم‌های مناسب برای جلوگیری از حوادث ناخواسته در سطح دریاهای باز  و در حریم هوایی بین المللی، و در وهله نخست در حوزه دریای بالتیک و منطقه دریای سیاه حمایت کنند.  
در عین حال، به منظور حل و فصل مسائل و مشکلات بوجود آمده احتمالی روسیه و ناتو مکانیزم خاصی برای رایزنی‌های فوری، به صورت دوجانبه یا چندجانبه، از جمله در چارچوب شورای روسیه-ناتو بوجود آورند. همچنین طرفین استقرار موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر در مناطقی که امکان هدف قرار دادن اهدافی در خاک هر یک از شرکت کنندگان در این توافقنامه را ممکن سازد را منتفی خواهند دانست.
در سند منشره از سوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه هریک از شرکت کنندگان در این توافقنامه می‌تواند با ارسال اطلاعیه مرتبط، از این توافقات خارج شود، یادآوری شده که پس از دریافت این اطلاعیه، اعتبار این سند بعد از 30 روز فسخ خواهد شد.
"دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مقامات واشنگتن در حال مطالعه پیشنهادات مسکو درباره تضمین‌های امنیتی هستند و طرف روسی آمادگی دارد تا مذاکرات در این زمینه را از همین فردا آغاز کند. به گفته وی، مقامات مسکو منتظر دریافت پاسخ طرف آمریکایی در این باره هستند.
اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با روسیه درباره مسائل امنیت
در همین رابطه، یک مقام بلندپایه در کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که دولت ایالات متحده آمادگی دارد تا با روسیه در خصوص پیشنهادات مربوط به مسائل امنیتی گفتگو کند، البته اطمینان دارد که برخی مفاد این پیشنهادات قابل قبول نخواهد بود.
این مقام کاخ سفید که نامش برده نشده، در تفسیر سند منتشره در این رابطه یادآور شد: «همانطور که از قبل گفته شده، ما آماده بررسی پیشنهادات طرف روسی درباره تضمین‌های امنیتی هستیم که سند کتبی آن به واشنگتن تحویل داده شده است. البته در مسکو نیز می‌دانند که برخی مفاد این پیشنهادات غیرقابل قبول است. ولی مواردی وجود دارد که ما آمادگی کار کردن به روی آنها را داریم.»
آژانس خبری بلومبرگ نیز به نقل از منابع بلندپایه خود در کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد به پیشنهادات روسیه درباره تضمین‌های امنیتی، در هفته جاری پاسخ دهد.
 
  https://ccsi.ir//vdcb90b5.rhba8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه