جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 4620

با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، رییس کتابخانه ملی گرجستان، رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از علاقه مندان توسعه روابط فرهنگی و ادبی دو کشور، غرفه ادبی ایران در کتابخانه ملی گرجستان روز دوشنبه مورخ ۲۲/۳/۹۱ رسما افتتاح شد.
مجید صابر سفیر کشورمان در آیین افتتاح این مراسم با اشاره به روابط مناسب و رو به رشد کتابخانه های دو کشور گفت: سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری با کتابخانه ملی گرجستان است و تاکنون در این زمینه همکاریهای متقابلی انجام شده است.
سفیر کشورمان اظهار امیدواری نمود تا با راه اندازی و غنی تر شدن بخش ایرانشناسی کتابخانه ملی گرجستان، محققین و پژوهشگران گرجی بتوانند به طور مستقیم از منابع معتبر ایرانی استفاده نموده و با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ویژه توانمندیهای ایران امروز بیشتر آشنا شوند.
در این مراسم از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان تعداد یک هزار جلد کتاب در زمینه موضوعات متنوع ایرانشناسی شامل تاریخ، جغرافیا، رمان های ادبی کهن و معاصر و یک صد نسخه نرم افزارهای آموزشی و سی دی های فیلم سینمایی به زبان های مختلف فارسی، گرجی و انگلیسی به کتابخانه ملی گرجستان اهداء شد.
همزمان با افتتاح غرفه ادبی ایران، رایزنی فرهنگی کشورمان با همکاری موسسه ملی نسخ خطی گرجستان نمایشگاهی را از کتب نفیس ایرانشناسی، صنایع دستی، تصاویری از جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و معماری ایران و همچنین نمایش ۱۴ نسخه از اسناد تاریخی ایران شامل نقشه های قدیمی ایران، فرامین شاهان ایرانی و نسخه های نفیس و قدیمی کتب خطی مانند دیوان حافظ را که به زیبایی خوشنویسی و تذهیب شده در سالن اصلی کتابخانه ملی گرجستان بر پا نمودند.
احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خصوص افتتاح غرفه ادبی ایران در کتابخانه ملی گرجستان با تبیین جایگاه این مرکز فرهنگی در سطح کشور گرجستان گفت: کتابخانه ملی گرجستان زیر نظر مجلس این کشور فعالیت می نماید و بیش از پنج میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است. وی با تاکید به اهمیت جایگاه فرهنگی و علمی این کتابخانه گفت: کتابخانه ملی گرجستان با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران قرارداد همکاری در زمینه های مختلف اسنادی و کتابخانه ای به امضاء رسانده که تجهیز بخش ایرانشناسی این کتابخانه یکی از مفاد قرارداد مذکور می باشد. همچنین آموزش مرمت در زمینه خط، تذهیب و کاغذ، بازدید و تبادل هیات از سوی کتابخانه های ملی دو کشور، اجرای نشست های دوجانبه برای معرفی ادبیات معاصر، برگزاری نمایشگاه فرهنگی معرفی ایران امروز، شرکت در همایش های تخصصی و علمی، راه اندازی بخش زبان گرجی در کتابخانه ملی ایران، نمایش فیلم های ایرانی و راه اندازی کلاسهای زبان فارسی در محل کتابخانه ملی گرجستان و همچنین انتشار نسخ خطی به صورت فاکسی میل از دیگر محورهای همکاری آتی با کتابخانه ملی گرجستان می باشد.

https://ccsi.ir//vdcd.x0o2yt09za26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

امام خمینی(قدس سره):
فقه، تئوری واقعی و کامل ادارة انسان از گهواره تا گور است.
صحیفة نور، جلد21،ص98

نگاهی به توسعه روابط فرهنگی و ادبی دو کشور از دیدگاه حسینی در دهکده جهاني

ارتباطات، اطلاع رساني، بازاريابي

در دنياي امروز سعي همه بر اين است كه دهكده اي جهاني به وجود آورند، البته چگونه و چطور؟! اين آرزوي تمام انسانهاست و اين موضوع را مي توان سرآغاز باب خداشناسي دانست. البته اينجانب در اين خصوص نه با حروف و نه با اعداد بلكه با فطرت به اين مسأله نگاه مي كنم كه مواردي از جمله محبت، دوستي و ديگر كمالات انساني است كه همگان به اين امر توجه خاص دارند، بدون اينكه حتي به فطرت خود توجهي داشته باشند كه اين نداي ارتباط از كجاست؟! اگر بيشتر دقت كنيم مي بينيم كه اين ارتباط در تمام آفرينش و در تمام مخلوقات خداوند مشاهده مي شود، ارتباط با خدا به راحتي تمام اين ارتباطات را ميسر مي سازد. اگر نظري به خود و اطراف خود بيفكنيم خواهيم يافت كه مگر نه اين است كه همه براي همين ارتباط گرد هم جمع شده اند، امر ارتباطات است كه انسانها را كنار هم جمع نموده، البته اين عبارت مقدس (ارتباطات) اصل نيازهاي مادي و معنوي بشري است كه امر واضحي است، البته محصولات و خدمات نيز در خصوص رفع نيازهاي بشر و بهبود رفاه انسانها به همديگر مرتبط هستند. حال انسان چگونه مي تواند از اين الطاف و بركات الهي استفاده بهينه را ببرد؟!

بايد تمام عواملي كه نيازي را به وجود مي آورند را بررسي نمود. در اينجاست كه حروف و اعداد نيز ابزار ارتباط مي شوند.

ابزاري كه به همه چيز نام و كلام، مقدار و اندازه مي دهد و مبحث اطلاع رساني و بازاريابي را باز مي كند؛ اطلاع رساني بر اين اساس است كه، اين نوع محصولات و خدمات را داريم، بازاريابي نيز بر اين اساس كه چه مقدار از اين محصولات و خدمات مورد عرضه و تقاضا است، اين دو مبحث لازم و ملزوم يكديگر هستند كه در باب ارتباطات و ارتباط مشاغل با هم مطرح مي شوند؛ ارتباطي كه هر انساني و هر شغلي در خصوص رفع نيازهاي مادي و معنوي خود با ديگران دارد و نقش اساسي پيدا مي كند، در اين راستا صداقت، درستي و انسان دوستي فراي همة محصولات و خدمات قرار مي گيرند، چرا كه اين صفات عاليه هستند كه به حروف و اعداد روح و تعالي مي بخشند تا از اين محصولات و خدمات استفادة بهينه را داشته باشيم.

مگر در دهكدة جهاني حساب و كتاب وجود ندارد كه غير از اين تصور كنيم، آري! مديريت و برنامه ريزيهاي صحيح و مدبرانه است كه بر خواسته هاي معقول همه مهر تأييد زده تا اين محصولات و خدمات به دست متقاضي خود برسد، اين مسيري كه در اين راستا طي مي شود راه ما را در خصوص ارتباطات هموار مي نمايد. مسيري كه روزها، ماهها و سالها طول مي كشد، با ارتباطات سازمان يافته جهت اطلاع رساني و بازاريابي به كمترين زمان ممكن برسد تا از اين لحظه، از زمان نيز استفادة بهينه گرديده، در اين جاست كه مكارم اخلاق حرف اول را در دنيا مي زند، اينجاست كه معناي حقيقي رقابت (والسابقون السابقون اولئك المقربون) را مي بينيم.

به عبارتي تمام انسانها در خير (بركت) رساندن به يكديگر از هم پيشي مي گيرند. و آن دهكدة جهاني (مدينة فاضله) را نه در عالم رويا بلكه در بيداري خواهيم ديد، آري! اين پيام حقير است به خود و تمام جهانيان كه بياييم تجديدنظري در آنچه تاكنون گذشته است داشته باشيم و در اصلاح و آباداني دنياي كنوني گامي بلند برداريم و شاهد طراوت و شادابي در تمام مخلوقات خداوند باشيم و در اين دنياي كوچك همگي براي استفاده بهتر از الطاف و بركات خداوند بهره اي كامل ببريم.

هر چند كه نمي توانم بگويم، اين كلام آخر حقير است و حق كلام را آنچنان كه بايد ادا كرده ام، اما سخن را با يكي از ديدگاههاي خود به پايان مي رسانم.

تبليغات؛ يعني مديريت سرمايه براي استفادة بهينه از زمان و امكانات هستي جهت دست يافتن به كمالات انساني در راه رسيدن به خدا.


حسینی،نظام هدفمند،صفحه20-21
عضويت در خبرنامه