کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افتتاح غرفه ادبی جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه ملی گرجستان

22 خرداد 1391 ساعت 12:10


با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، رییس کتابخانه ملی گرجستان، رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از علاقه مندان توسعه روابط فرهنگی و ادبی دو کشور، غرفه ادبی ایران در کتابخانه ملی گرجستان روز دوشنبه مورخ ۲۲/۳/۹۱ رسما افتتاح شد.
مجید صابر سفیر کشورمان در آیین افتتاح این مراسم با اشاره به روابط مناسب و رو به رشد کتابخانه های دو کشور گفت: سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری با کتابخانه ملی گرجستان است و تاکنون در این زمینه همکاریهای متقابلی انجام شده است.
سفیر کشورمان اظهار امیدواری نمود تا با راه اندازی و غنی تر شدن بخش ایرانشناسی کتابخانه ملی گرجستان، محققین و پژوهشگران گرجی بتوانند به طور مستقیم از منابع معتبر ایرانی استفاده نموده و با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ویژه توانمندیهای ایران امروز بیشتر آشنا شوند.
در این مراسم از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان تعداد یک هزار جلد کتاب در زمینه موضوعات متنوع ایرانشناسی شامل تاریخ، جغرافیا، رمان های ادبی کهن و معاصر و یک صد نسخه نرم افزارهای آموزشی و سی دی های فیلم سینمایی به زبان های مختلف فارسی، گرجی و انگلیسی به کتابخانه ملی گرجستان اهداء شد.
همزمان با افتتاح غرفه ادبی ایران، رایزنی فرهنگی کشورمان با همکاری موسسه ملی نسخ خطی گرجستان نمایشگاهی را از کتب نفیس ایرانشناسی، صنایع دستی، تصاویری از جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و معماری ایران و همچنین نمایش ۱۴ نسخه از اسناد تاریخی ایران شامل نقشه های قدیمی ایران، فرامین شاهان ایرانی و نسخه های نفیس و قدیمی کتب خطی مانند دیوان حافظ را که به زیبایی خوشنویسی و تذهیب شده در سالن اصلی کتابخانه ملی گرجستان بر پا نمودند.
احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خصوص افتتاح غرفه ادبی ایران در کتابخانه ملی گرجستان با تبیین جایگاه این مرکز فرهنگی در سطح کشور گرجستان گفت: کتابخانه ملی گرجستان زیر نظر مجلس این کشور فعالیت می نماید و بیش از پنج میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است. وی با تاکید به اهمیت جایگاه فرهنگی و علمی این کتابخانه گفت: کتابخانه ملی گرجستان با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران قرارداد همکاری در زمینه های مختلف اسنادی و کتابخانه ای به امضاء رسانده که تجهیز بخش ایرانشناسی این کتابخانه یکی از مفاد قرارداد مذکور می باشد. همچنین آموزش مرمت در زمینه خط، تذهیب و کاغذ، بازدید و تبادل هیات از سوی کتابخانه های ملی دو کشور، اجرای نشست های دوجانبه برای معرفی ادبیات معاصر، برگزاری نمایشگاه فرهنگی معرفی ایران امروز، شرکت در همایش های تخصصی و علمی، راه اندازی بخش زبان گرجی در کتابخانه ملی ایران، نمایش فیلم های ایرانی و راه اندازی کلاسهای زبان فارسی در محل کتابخانه ملی گرجستان و همچنین انتشار نسخ خطی به صورت فاکسی میل از دیگر محورهای همکاری آتی با کتابخانه ملی گرجستان می باشد.


کد مطلب: 4620

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/4620/افتتاح-غرفه-ادبی-جمهوری-اسلامی-ایران-کتابخانه-ملی-گرجستان

قفقاز
  https://www.ccsi.ir