شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب : 4479
گرامیداشت بیستمین سال برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و گرجستان

به مناسبت بیستمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و گرجستان مراسمی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، معاون موزه ملی، رایزن فرهنگی کشورمان، رییس انستیتو شرقشناسی دانشگاه دولتی ایلیا، اساتید دانشگاه های مختلف، وزارت امور خارجه، ایرانیان مقیم و جمعی از علاقه مندان توسعه روابط دو کشور روز پنجشنبه ۲۸/۲/۹۱ در سالن همایشهای موزه ملی گرجستان برگزار شد.
مجید صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان در این مراسم با اشاره به تعاملات تاریخی و کهن دو کشور، در خصوص ویژگی ها و روابط رو به توسعه فی مابین، به ویژه در سال های اخیر سخنرانی نمود.
سفیر کشورمان در مورد آغاز روابط دو کشور گفت: روابط دو کشور محدود به بیست سال اخیر نیست و سابقه هزاران سال سابقه دارد بنابراین برای شروع روابط ایران و گرجستان نمی توان نقطه آغازی را ترسیم کرد ولیکن بعد از فروپاشی شوروی سابق، جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک به شیوه و سبک جدید فی مابین دو کشور آغاز شد.
به همین مناسبت کتاب "روابط فرهنگی ایران و گرجستان" که توسط دکتر ایرینا کوشوریدزه تالیف گردیده رونمایی شد. کتاب مذکور که با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس منتشر شده حاوی مجموعه مقالات علمی و نیز مسائل زیبایی شناسی هنر ایرانی- اسلامی است که ابعاد مختلف روابط فرهنگی را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.
پروفسور جمشید گیوناشویلی اولین سفیر گرجستان در ایران، پروفسور ساناکیدزه رییس انستیتو شرقشناسی، پروفسور برادزه از اساتید دانشگاه، میخائیل سرتلی معاون موزه ملی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند. مراسم مذکور از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با همکاری موزه ملی گرجستان برگزار شد.

شایان ذکر است به مناسبت بیستمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و گرجستان نشست دانشجویی مستقلی از سوی انجمن شرقشناسان جوان دانشگاه دولتی تفلیس در محل این دانشگاه با حضور احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت کشورمان برگزار ش

https://ccsi.ir//vdcf.edjiw6dj1giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه