سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 14 May 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۵۲
کد مطلب : 2599

اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري هاي شانگهاي روز دوشنبه در شهر 'سنت پترزبورگ' روسيه آغاز بكار كرد و قرار است نمايندگان كشور هاي ناظر نيز پس از دو ساعت از سروع اجلاس به آن بپيوندند.
به گزارش ايرنا، 'علي اكبر صالحي' وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي از كشورمان در اين اجلاس شركت دارد.
اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري هاي شانگهاي با حضور نخست وزيران يا معاونان روساي جمهوري اعضاي اصلي در سنت پترزبورگ جريان دارد و قرار است دو ساعت بعد از آغاز، نمايندگان كشورهاي ناظر نيز به جمع آنها بپيوندند.

بحث پيرامون بحران اقتصاد جهاني و در وهله اول، بحران بدهي اروپا از جمله محورهاي اصلي گفت و گو و مذاكره شركت كنندگان در اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي در سنت پترزبورگ اعلام شده است.

علاوه بر آن مسايلي همچون موضوعات امنيتي و مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جرايم و افراط گرايي و نيز تعيين اعضاي جديد و راه هاي توسعه سازمان همكاري شانگهاي، در اين ديدار مورد مذاكره قرار مي گيرد.

در همين حال يك مقام دولتي روسيه امروز به خبرگزاري اينترفكس گفت، شركت كنندگان در نشست امروز سازمان شانگهاي در مورد راه اندازي باشگاه انرژي با همديگر بحث و تبادل نظر مي كنند.

در اين اجلاس همچنين قرارداد همكاري ميان نهادهاي قضايي كشورهاي عضو سازمان شانگهاي امضا مي شود.

سازمان همكاري هاي شانگهاي در آوريل ۱۹۹۶ ميلادي تحت عنوان 'پيمان شانگهاي- پنج' بر

مبناي توافق هاي اوليه‌اي شكل گرفت كه در سال ۱۹۹۰ ميلادي ميان اتحاد جماهير شوروي و جمهوري خلق چين براي كاهش تأسيسات و نيروهاي نظامي در نواحي مرزي دو كشور و اتخاذ اقدامات اعتماد ‌سازي، منعقد شده بود.

در سال ۱۹۹۶ ميلادي پنج كشور روسيه، چين، قزاقستان، قرقيزستان و تاجيكستان در شهر شانگهاي پيماني را به منظور تقويت اعتماد نظامي در نواحي مرزي خود به امضا رساندند كه اين پيمان در سال ۲۰۰۱ ميلادي با پيوستن ازبكستان به سازمان همكاري شانگهاي تغيير نام داد.

ايران نيز از سال ۱۳۸۴ به عنوان عضو ناظر به همراه هند، پاكستان و مغولستان در ساختار سازمان همكاري هاي شانگهاي حضور داشته است.

https://ccsi.ir//vdcg.y9xrak9nypr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه