سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 14 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۱۹
کد مطلب : 2597

در ديدار ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه و علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه نشست نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي، طرفين بر لزوم تلاش براي توسعه و تعميق همكاري هاي دوجانبه تاكيد كردند.
به گزارش ايرنا ، پوتين و صالحي امروز دوشنبه در اين ديدار با اشاره به ظرفيت هاي بالاي سازمان همكاري شانگهاي همچنين خواستار برنامه ريزي براي تشريك مساعي اعضا در راستاي نيل به اهداف اين نهاد در عرصه هاي مختلف شدند.

گفت و گو درباره زمينه هاي توسعه همكاري هاي ايران و سازمان همكاري هاي شانگهاي از ديگر محورهاي ديدار نخست وزير روسيه و وزير خارجه كشورمان در حاشيه اين نشست بود.

طرفين در اين ديدار همچنين هم افزايي توانمندي هاي بالقوه و بالفعل اعضاي دايمي و ناظر سازمان همكاري شانگهاي را موجب فراهم آمدن بستر لازم براي تسريع توسعه اعضا و نيز بالندگي هر چه بيشتر جايگاه سازمان در معادلات منطقه اي و جهاني دانستند.

علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان براي شركت در اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي در شهر تاريخي سنت پترزبورگ به روسيه سفر كرده است.

اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري هاي شانگ هاي با حضور نخست وزيران يا معاونان روساي جمهوري اعضاي آن در سنت پترزبورگ جريان دارد و بحث پيرامون بحران اقتصاد جهاني و در وهله اول، بحران بدهي اروپا از جمله محورهاي اصلي گفت و گو و مذاكره شركت كنندگان در اجلاس است.

علاوه بر آن مسايلي همچون موضوعات امنيتي و مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جرايم و افراط گرايي و نيز تعيين اعضاي جديد و راه هاي توسعه سازمان همكاري شانگهاي، در اين ديدار مورد مذاكره قرار مي گيرد.

سازمان همكاري هاي شانگهاي در آوريل ۱۹۹۶ ميلادي تحت عنوان 'پيمان شانگهاي - پنج' بر مبناي توافق هاي اوليه‌اي شكل گرفت كه در سال ۱۹۹۰ ميلادي ميان اتحاد جماهير شوروي و جمهوري خلق چين براي كاهش تأسيسات و نيروهاي نظامي در نواحي مرزي دو كشور و اتخاذ اقدامات اعتماد ‌سازي، منعقد شده بود.

در سال ۱۹۹۶ ميلادي پنج كشور روسيه، چين، قزاقستان، قرقيزستان و تاجيكستان در شهر شانگهاي پيماني را به منظور تقويت اعتماد نظامي در نواحي مرزي خود به امضا رساندند كه اين پيمان در سال ۲۰۰۱ ميلادي با پيوستن ازبكستان به سازمان همكاري شانگهاي تغيير نام داد.

ايران نيز از سال ۱۳۸۴ به عنوان عضو ناظر به همراه هند، پاكستان و مغولستان در ساختار سازمان همكاري هاي شانگهاي حضور داشته است.

https://ccsi.ir//vdce.o8wbjh8nf9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه