شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : 914

علیرغم فشار سیستمی به اکراد ترکیه ، آنان در انتخابات اخیر در قیاس با احزاب دیگر تابلوی موفق تری از خود نشان داده و توانستند تعداد نمایندگان خود در مجلس از ۲۲ نماینده به ۳۶ نماینده برسانند.
به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) در جشن پیروزی اکراد در انتخابات که با حضور پنجاه هزار نفر در دیاربکر برگزار شد، پرچم دولت اقلیم پ ک ک به اهتزاز در آمده وتصاویر اوجلان زینت بخش گردهمایی گردید. در این مراسم لیلا زانا از رهبران اکراد افزایش آرای اکراد و تعداد نمایندگان کرد در مجلس ترکیه را پیروزی و روز ملی کردها اعلام نمود. همچنین معاون حزب کردی صلح ودمکراسی از اوجلان واعضای پ ک ک به عنوان قهرمانان سربلند و مغرور یاد کرد و اعلام داشت بزودی اعضای پ ک ک و اوجالان در میان مردم کرد خواهند بود. در میان شعارهای داده شده در این تجمع اعلام دیار بکر به عنوان پایتخت کردستان قابل تعمق بوده است.
بهر حال فضای قبل وبعد از انتخابات نشان می دهد یکی از مهمترین محورهای مورد بحث در صحنه سیاسی ترکیه پس از انتخابات ، تغییر مفهوم شهروندی در قانون اساسی جدید این کشور، خصوصا در ارتباط با کردها خواهد بود.
از هم اینک مشخص است که افزایش آرای کردها، مطالبات آنان را افزایش داده است. کردها امروز بر خلاف گذشته بیشتر مطالبات خود در ترکیه را نه از طریق مبارزه نظامی بلکه با استفاده از شیوه های سیاسی و در داخل و چارچوب نظام موجود در ترکیه پیگیری می نمایند.در این خصوص درک متقابل و ارتباطات دوطرف ترک وکرد با نظام جهانی وشرایط منطقه تاثیر زیادی داشته است. کردها در دوره جدید تلاش خواهند نمود با تدوین و تغییر قانون اساسی، مبنای جدیدی را برای وحدت ملی ایجاد نموده ومفهوم شهروندی را جایگزین عنصرترک بنمایند. کردها فارغ از رسمیت یافتن زبان کردی، تلاش داشته و دارند جایگاه عبدالله اوجالان رهبر زندانی خود را به جایگاه رهبر و پدر اکراد که برای ترک ها دارای معنا است ارتقا داده وزمینه های آزادی وی را فراهم نمایند. در فضای پس از انتخابات، کردهای ترکیه بدنبال طرح و پیگیری خودمختاری و آزادی اوجالان هستند.
این موضوع نشان می دهد دوره پس از انتخابات صحنه سیاسی ترکیه محل آزمایش و سنجش میزان بلوغ سیاسی اکراد و ترک ها در چگونگی تعامل با یکدیگر خواهد بود. سیستم سیاسی ترکیه خصوصا در دوره اقتدار حزب عدالت و توسعه با اصلاحات درونی سعی نموده است نارسایی عمیقی چون معضل کردی را در یک روند معقول حل نماید. اگر درخواست ها و برخوردهای افراطی دو طرف ترک و کرد این شرایط را تغییر دهند، مناطق کردی ترکیه می تواند با یک انتفاضه وسیع مواجه شده و با توجه به ریشه دار بودن معضل کردی در ترکیه ، تابلوی وخیم تری از وضعیت برخی از کشورهای منطقه را در این کشور ایجاد نماید. البته در رسیدن ترکیه به این مرحله غرب نقش ویژه خواهد داشت.( این موضوع با توجه به وضعیت شمال عراق وسوریه محل تعمق عمیق است.)
نکته آنکه در یک نگرش کلان تابلو فعلی صحنه سیاسی ترکیه حاکی از آن است بر ذهن رهبران واحزاب این کشور بیش از احساس، عقل حاکم بوده و تابلو موجود نشان می دهد با حضور قویتر اکراد در مجلس ترکیه معضل آنان در درون سیستم وبا بهره گیری از سازو کارهای دمکراسی حل وفصل خواهد شد.

https://ccsi.ir//vdchtknwd23nz.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه