پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب : 4657

وزرای امور خارجه روسیه و سوریه با برگزاری نشستی در شهر سن‌پترزبورگ روسیه بر ضرورت اجرای کامل طرح کوفی عنان و همکاری دولت سوریه با ناظران بین‌المللی تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه به دعوت رسمی سرگئی لاوروف، همتای روس خود به روسیه سفر کرده و عصر جمعه در شهر سن‌پترزبورگ میان دو طرف نشستی برگزار شد.

بنابر این گزارش در این نشست دو طرف بر ضرورت حمایت کامل از طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب تاکید کردند و خواستار ادامه همکاری‌های دولت سوریه با ناظران بین‌المللی شدند.

وزرای امور خارجه روسیه و سوریه همچنین تاکید کردند که تمامی انواع خشونت‌ها از سوی هر کسی که باشد باید در سوریه متوقف شود.

در این دیدار سرگئی لاوروف بار دیگر تاکید کرد که مواضع روسیه در قبال سوریه تغییر نکرده و مسکو خواستار حل‌وفصل سیاسی وضعیت جاری در سوریه است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو با هر نوع دخالت خارجی در سوریه مخالف است و تنها ملت سوریه هستند که می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

ولید المعلم نیز در این دیدار با استقبال از مواضع روسیه گفت: دمشق از مواضع روسیه و نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور و همکاری‌های گسترده میان سوریه و روسیه استقبال می‌کند و این گونه مسائل را به نفع دو کشور می‌داند.

از سوی دیگر کوفی عنان در کنفرانس مشترکی با رابرت مود، رئیس‌ ناظران بین‌المللی مستقر در سوریه تاکید کرد که ماموریت ناظران بین‌المللی نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد و باید فشارها بر تمامی گروه‌های موجود در سوریه افزایش یابد تا هر چه زودتر مذاکرات در این کشور آغاز شود.

در این کنفرانس مطبوعاتی که در ژنو سوئیس برگزار شد عنان از کشورهای تاثیرگذار در وضعیت جاری در سوریه خواست تا به طرف‌های موجود در این کشور فشار بیاورند تا مشکلات سوریه پایان یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر گروه‌های درگیر در سوریه به خشونت‌های خود پایان دهند.

کوفی عنان همچنین اعلام کرد که گروه تماس سوریه درصدد است نشست بین‌المللی گسترده‌ای را در پایان ماه جاری میلادی در ژنو (دهم تیر) برگزار کند و در این نشست از تمامی گروه‌های درگیر در سوریه خواسته می‌شود تا به میز مذاکرات بیایند و ایران نیز باید در این مذاکرات حضور داشته باشد.

عنان گفت: من درخصوص وضعیت جاری در سوریه تنها تصمیم‌گیرنده نیستم بلکه تصمیماتی که از سوی شورای امنیت گرفته می‌شود را اجرا می‌کنم و امیدوارم که نشست ژنو به موفقیت تلاش‌ها برای پایان دادن به وضعیت سوریه کمک کند.

در این نشست ژنرال مود نیز عنوان داشت: من اعتقاد دارم که افزایش تعداد ناظران و یا مسلح کردن آن‌ها در سوریه کمکی به روند جاری در سوریه نمی‌کند و مسلح نبودن ناظران خود کمک بزرگی به آن‌ها است که مورد هدف قرار نگیرند.

مود درخصوص تعلیق ماموریت ناظران بین‌المللی نیز گفت: این تصمیم به دلیل افزایش خطرناک علیه ناظران بین‌المللی اتخاذ شد اما ناظران تا پایان موعد مقرر به ماموریت خود ادامه خواهند داد مگر اینکه شورای امنیت تصمیم دیگری اتخاذ کند.

مود گفت: مسئولیت حمایت از جان غیرنظامیان در سوریه در وهله اول به عهده دولت سوریه است و ما از اینکه صلیب سرخ نتوانسته به آسیب‌دیدگاه شهر حمص کمک چندانی کند بسیار متاسفیم.

https://ccsi.ir//vdcd.k0o2yt095a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه