شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : 4627

با این حال به تازگی سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از خود انعطاف نشان داده و گفته است در صورتی که ملت سوریه ، کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه را از قدرت بپزیرند مسکو نیز با آن مخالفتی نخواهد داشت.
سفیر آمریکا در کویت گفت که واشنگتن و موسکو درباره کناره گیری بشار اسد از قدرت هم نظرند اما درباره شیوه این اقدام، اختلاف نظر دارند.

به گزارش عصر ایران ، روزنامه الرای چاپ کویت نوشت: "ماثیو تویلر" سفیر آمریکا در کویت گفت: توافقی با روسیه درباره اهداف در سوریه وجود دارد یعنی پایان خشونت با سریعترین زمان ممکن و ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت اما با روسیه و چین درباره شیوه عملی کردن این هدف ها، اختلاف نظ داریم.

تویلر ادامه داد: از یک سو باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از طریق کانال های دیپلماتیک و تماس با مقامات ارشد سایر کشورها،در حال بررسی وضعیت سوریه هستند و از سوی دیگر مذاکرات با کشورهای عضو شورای امنیت و از جمله روسیه ادامه دارد. به تازگی هم "فریدیک هوف" فرستاده ویژه آمریکا به روسیه و ترکیه سفر کرد. او تلاش می کند در ترکیه ضمن تماس با مخالفین سوریه، توجه جهان را به آنها جلب کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی ها از جنگ داخلی در سوریه گفت: این امکان وجود داشت که جلوی این وضعیت در سوریه گرفته شود یعنی هنگامی که از یک سال پیش از بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواستیم تا بخشی از راه حل این مشکل باشد اما واضح است که او قصد یا اراده قبول انتقال دموکراتیک در کشورش را ندارد. اسد قصد دارد با استفاده از خشونت و راه حل امنیتی برای ستم به ملت خود استفاده کند. به همین دلیل، اسد باید از قدرت کنار برود و نمی توان به راه حلی برای بقای وی در قدرت رسید.

سفیر آمریکا در کویت همچنین هشدار داد استفاده از عبارت جنگ داخلی نشان می دهد که وضعیت سوریه چقدر خطرناک و پیچیده است به ویژه اینکه تاثیرات وضعیت سوریه به لبنان و کشورهای همسایه آن نیز کشیده خواهد شد.

روسیه به همراه چین تاکنون دو مرتبه از حق رای وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه های شورای امنیت علیه سوریه استفاده کرده اند.
روسیه و چین به شدت با دخالت خارجی در سوریه یا کناره گیری حکومت این کشور مخالف اند.

با این حال به تازگی سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از خود انعطاف نشان داده و گفته است در صورتی که ملت سوریه ، کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه را از قدرت بپزیرند مسکو نیز با آن مخالفتی نخواهد داشت.

هم اکنون کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه نیز راه حلی را برای بحران این کشور ارائه کرده است که براساس آن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت کناره گیری کند. وی همچنین پیشنهاد کرده است مجموعه ای با حضور کشورهای تاثیرگذار در مسئله سوریه از جمله ایران برای پیگیری این راه حل تشکیل شود.

https://ccsi.ir//vdca.unyk49ni05k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه