يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : 4276

پلیس تركیه روز پنجشنبه ژنرال بازنشسته \'چویك بیر\' جانشین پیشین ستاد فرماندهی ارتش تركیه را به اتهام شركت در كودتای سال ۱۹۹۷ میلادی دستگیر كرد.
به گزارش ایرنا، دادستان آنكارا ، دستور دستگیری ۳۰ متهم از جمله چویك بیر و چند تن دیگر از نظامیان ارشد تركیه كه در آن زمان در پست های مهمی مسوولیت داشتند و بازرسی از منازل و محل های كار آنها را صادر كرده و پلیس نیز در این رابطه از صبح امروز به ۳۰ آدرس مختلف به عنوان اقامتگاه متهمان یورش برده است.

روند موسوم به ۲۸ فوریه در پی برگزاری نمایشی در منطقه سنجان آنكارا توسط گروهی از اسلامگرایان و دوستان مردم فلسطین با پرتاب سنگی به صورت نمایشی به سوی سربازان رژیم صهیونیستی توسط كودكان فلسطینی در دوره ای شروع شد كه نظامیان تركیه روابط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی برقرار كرده بودند.

فردای آن روز تانكهای ارتش در منطقه سنجان به حركت درآمده و شماری از برگزار كنندگان این مراسم نیز توسط نیروهای نظامی تركیه دستگیر شدند.

متعاقب آن، شورای امنیت ملی تركیه كه در آن دوران در كنترل نظامیان بود در ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ میلادی، تشكیل جلسه داد كه نتیجه این نشست وادار كردن دولت قانونی \'نجم الدین اربكان\' نخست وزیر فقید اسلامگرای تركیه به استعفا بود. حزب اسلامگرای رفاه به رهبری وی منحل شد و عملیات گسترده ای در بخش دولتی و آموزشی و دانشگاههای این كشور برای پاكسازی آنچه كه از آن واپس گرایی و ارتجاع نامیده شد، آغاز گردید.

همزمان با این عملیات با موافقت احزاب حاكم و مخالف در مجلس تركیه مقرر شده است كمیسیون ویژه ای برای بررسی كودتاهای نظامی در تاریخ معاصر تركیه تشكیل شود.

https://ccsi.ir//vdca.0nyk49nui5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه