يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : 2822
رقابت ترکیه و یونان در صعنت گردشگری

بی تردید صنعت توریسم یکی از اصلی ترین منابع اقتصادی کشورهای حوزه مدیترانه است اما سیر حوادث سیاسی و اقتصادی در منطقه بر اقتصاد این کشورها تاثیر گذار است .
به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) در حالی که صعنت جهانگردی یکی از قطب های کلیدی اقتصاد یونان به شمار می رود این کشور به دلیل بحران مالی یکسال اخیر که در قالب اعتصابات وسیع بخش های مختلف اجتماعی که تمامی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است ، در شرایط ویژه قرار گرفته است .
گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد دولت یونان بوده و ۱۷ درصد تولید ناخالص این کشور از صنعت گردشگری تامین می شود . در یکسال اخیر صنعت گردشگری یونان با ۱۰ درصد کاهش روبرو بوده است.
در سال ۲۰۰۸ میلادی صنعت جهانگردی این کشور در جهان از لحاظ سرانه متوسط هزینه جهانگردان در رتبه دهم و از لحاظ میزان رقابت عمومی در این صنعت در رتبه ۲۴ قرار داشته است که در مقایسه با کشورهای اسپانیا و پرتغال از جایگاه پائین تری برخوردار بوده اما جایگاه آن از کشورهای قبرس ، رومانی ، کراوسی و مصر بالاتر است . طبق آخرین آمارها همه ساله ۱۴ میلیون نفر جهانگرد خارجی وارد یونان شده و درآمد حاصله از توریسم این کشور ۱۵ میلیارد یورو تخمین زده می شود .
بانک مرکزی این کشور در گزارشی از رشد ۵/۶ درصدی درآمدهای یونان از محل صنعت گردشگری در ماه آگوست خبر داد. یونان در ماه آگوست با رشد شش و نیم درصدی درآمدهایش از محل صنعت گردشگری میزبان سه میلیون و ۳۵۰ هزار گردشگر بوده، این در حالی است که کارشناسان علت اصلی این امر را رشد چشمگیر گردشگران آلمانی این کشور می دانند، البته در همین زمان تعداد گردشگران انگلیسی یونان کاهش یافته است.
کارشناسان یکی از راهکارهای بهبود شرایط اقتصادی یونان را توسعه‌ صنعت گردشگری می‌دانند و دولت سوسیالیست این کشور نیز قصد دارد با نوسازی زیرساخت‌های صنعت گردشگری و میزبانی از میلیونها گردشگر در سال جاری بخشی از مشکلات اقتصادی‌ خود را حل کند . نوسازی و استاندارد‌سازی هتل‌ها، جذب سرمایه‌گذری خارجی و ایجاد مسیر‌های ویژه‌ای برای بازدید گردشگران معلول از جاذبه‌های گردشگری‌، در اولویت سازمان توریسم یونان قرار گرفته است.
به گفته رئیس اتحادیه شرکت های گردشگری یونان ، بحران در گردشگری کشور عملا موجب بیکار شدن دهها هزار نفر در این کشور که بطور مستقیم و غیر مستقیم با این صنعت در ارتباط هستند، گردیده است . در چند ماه گذشته آژانس‌های مسافرتی از کاهش شدید گردشگران یونان و جایگزین شدن این کشور با ترکیه توسط گردشگران خبر داده‌اند. همچنین گفته می شود بسیاری از گردشگران یونان در سال های اخیر جذب ترکیه ، ایتالیا و فرانسه شده اند .
این شرایط به‌ ویژه در جزایر گردشگری منطقه‌ کرت یونان بیشتر به چشم می‌خورد و ادامه‌ آن می‌تواند شرایط اقتصادی را وخیم‌تر سازد . براساس یک نظر سنجی در اتحادیه‌ اروپا یونان از نظر جاذبه‌های متنوع گردشگری به عنوان چهارمین مقصد گردشگری مورد علاقه گردشگران کشورهای عضو این اتحادیه انتخاب شده است .
بحران در صعنت گردشگری یونان در حالی است که تلاش های دولت برای کنترل بحران اقتصادی ادامه دارد. نخست وزیر یونان در پارلمان این کشور تصمیم اخیر اجلاس سران اتحادیه اروپا مبنی بر بخشش ۵۰ درصد از بدهی های این کشور را یک موفقیت برای دولت و ملت یونان می داند و مدعی است « با اتخاذ این تصمیم، فرصتی به وجود آمده است تا بدهی های خارجی کشور قابل کنترل و زمینه توسعه اقتصادی کشور فراهم شود».

سران اتحادیه اروپا در اجلاس اخیر خود در راستای تدابیری برای حل مشکل اقتصادی یونان تصمیم به بخشش ۵۰ درصد از بدهی های خارجی یونان و اعطای وام ۱۰۰ میلیارد یورویی و در صورت نیاز ۱۳۰ ملیارد یوروی جدید به یونان گرفتند. رییس اتحادیه اروپا نیز پس از این نشست در بروکسل اعلام کرد « رهبران منطقه یورو بانک‌های خصوصی دارنده اوراق قرضه یونان را متقاعد کرده‌اند تا با قبول ضرر مطالبات خود از این کشور را تا ۵۰ درصد معادل ۱۰۰ میلیارد یورو کاهش دهند».
به موجب این توافق بدهی‌های یونان تا سال ۲۰۲۰ از ۱۵۰ درصد به ۱۲۰ درصد کاهش می‌یابد و این در حالی است که در شرایط موجود این بدهی‌ها می‌توانست تا ۱۸۰ درصد افزایش یابد. این توافق بدان معنا خواهد بود که بدهی‌های خارجی دولت یونان که در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد یورو برآورد شده است به ۲۵۰ میلیارد یورو کاهش ‌یابد.
اما میزان رشد صنعت گردشگری در ترکیه کشور همسایه یونان متفاوت است . در روزگاری که تعداد ورود جهانگردان خارجی به ترکیه قابل مقایسه با یونان نبود اما درآمد گردشگری ترکیه که یکی از مهم ترین اقلام درآمد ارزی این کشور محسوب می شود در ۹ ماه اول سالجاری میلادی با ۱۴ و نیم درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید. در این دوره ، سرانه هزینه هر گردشگر خارجی در ترکیه به ۵۶۲ دلار و سرانه هزینه ترک های مقیم خارج در سفر به ترکیه نیز به ۹۹۹ دلار رسید . نتایج تحقیقات موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد، هزینه سرانه گردشگران ترکیه در سفر به خارج در همین دوره نیز به ۷۱۴ دلار رسید.
در ۹ ماه نخست سالجاری میلادی در مجموع ۲۸ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۸۱ گردشگر وارد ترکیه شدند که سه میلیون و ۸۰۴ هزار و ۷۶۲ نفر از آنان را گردشگران ترکیه مقیم خارج تشکیل می دادند. طبق این تحقیق برابر ۷/۸۷ درصد از درآمدهای صنعت گردشگری ترکیه از محل سفر گردشگران خارجی به این کشور و بقیه از محل سفر ترک های مقیم خارج به وطن خود حاصل شده است. هزینه ارزی گردشگران ترکیه نیز در سفر به خارج از این کشور در ۹ ماه نخست سالجاری میلادی با سه درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به سه میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار رسید. در ۹ ماه نخست سالجاری سفر گردشگران ترکیه ای به خارج با سه درصد افزایش به چهار میلیون و ۹۹۸ هزار و ۱۵۷ نفر رسید .
یکی از اقدامات ترکیه در این خصوص فعال سازی کانال گردشگری و فیلم های مستند سازمان رادیو - تلویزیون دولتی ترکیه تی آر تی است که وارد سومین سال فعالیت خود شده است . این کانال که از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز نمود به شش زبان خارجی برنامه پخش می کند و در شناساندن ترکیه به جهان نقش مهمی ایفا نموده و پخش ۲٤ ساعته دارد .
بنظر می رسد افزایش دیدگاه مثبت اروپایی ها ( بویژه اتباع آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، لهستان و پرتغال ) به ترکیه که در سال های اخیر دائما رو به فزونی است در افزایش ورود جهانگردان اروپایی به این کشور تاثیرگذار بوده است . همچنین سیاحت با کشتی های بزرگ تفریحی در ترکیه رونق زیادی داشته است . طی سال ۲۰۰۴ با انجام ۹۱۲ سفر با کشتی های بزرگ تفریحی، ۸۱۸ هزار توریست از ترکیه دیدن کرده بودند اما سال گذشته این میزان بیش از دو برابر افزایش یافت. رونق گردشگری در ترکیه تاثیر مثبتی در اقتصاد این کشور داشته است . در بودجه پیش بینی شده ترکیه رشد اقتصادی چهار درصد، نرخ تورم ۲/۵ درصد، صادرات ۵/۱۴۸ میلیارد دلار و واردات ۷/۲۴۸ میلیارد دلار برآورد شده که به ادعای تدوین کنندگان برنامه، متضمن ثبات و رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۲ به رغم ناملایمات بین المللی خواهد بود.

https://ccsi.ir//vdcf.0d0iw6dc0giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه