جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : 25277
اتکا ارمنستان به اروپا و آمریکا دستاوردی برای این کشور نخواهد داشت
نشست سالانه «مجمع وروتان» از ۱۹ تا ۲۱ آوریل به ابتکار مؤسسه علمی تحقیقاتی پروژه ارمنی و مرکز دیپلماسی عمومی الکساندر گورچاکف وابسته به وزارت امور خارجه روسیه با حضور تعدادی از کارشناسان و صاحب‌نظران روسی، ایرانی و ارمنی در ایروان برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این نشست، مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان به تشریح سیاست‌های تهران در خصوص قفقاز پرداخت.
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز به نقل از تارنمای تخصصی دکتر  احمد کاظمی، دکتر احمد کاظمی در سخنرانی خود در این نشست عنوان کرد: جبهه باکو آنکارا با حمایت محور لندنی صهیونی از درگیر بودن مسکو به جنگ اوکراین و سلسله اشتباهات قفقازی روسیه، حداکثر سوءاستفاده را برای نابودی نظم روسی و ایرانی در قفقاز و اجرای نظم آنگلوساکسونی با محوریت ایجاد دالان تورانی ناتو انجام داده‌اند. ایشان تأکید کردند: امروزه بزرگ‌ترین تهدید مشترک علیه ایران و روسیه در قفقاز، مسئله تحرکات جبهه صهیونی – لندنی برای استقرار نظم آنگلوساکسونی در این منطقه است.
وی افزود: درحالی‌که ولادیمیر پوتین فروپاشی شوروی را بزرگ‌ترین فاجعه ژئوپلیتیکی قرن بیستم می‌خواند تورگوت اوزال رئیس‌جمهور ترکیه (۱۹۸۹-۱۹۹۳) با اشاره به مسئله به‌اصطلاح جهان ترک اعلام کرد چنین فرصتی ممکن است هر سیصد سال یکبار اتفاق افتاد و آنکارا نباید فرصت را از دست دهد .
دکتر کاظمی تأکید کرد: جنگ اول قراباغ و باعث شد ایده به‌اصطلاح جهان ترک مدنظر پان تورانیسم تا سه دهه نتواند تحقق پیدا کند، به‌ویژه اینکه جمهوری آذربایجان ارتباطی به به‌اصطلاح جهان ترک ندارد.
پژوهشگر ارشد اوراسیا افزود: تشدید افول آمریکا، و شکست مفتضحانه آن در افغانستان که قرار بود به پایگاهی برای ضربه ایران، روسیه و چین تبدیل شود باعث شد اندیشکده‌های لندنی ناتو بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌نظیر قفقاز و آسیای مرکزی برای جلوگیری از استقرار نظم روسی – چینی و ایرانی را در کانون توجه قرار دهند .
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران مبنی بر اینکه یکی از ویژگی‌های افول آمریکا، انتقال قدرت از غرب به آسیا است افزود: هدف نظم آنگلوساکسونی مقابله با این روند است .
دکتر کاظمی تأکید کرد در کانون اهداف نظم آنگلوساکسونی، استقرار جهان ترک با شعار پان تورانیسم قرار دارد که از آتاترک، اوزال، آلب‌ارسلان ترکیش، اجویت تا باغچه لی و اردوغان به آن اعتقاد دارند .
این استاد دانشگاه افزود: بر اساس نظم آنگلوساکسونی با تجزیه جنوب ارمنستان و شکل‌گیری دالان تورانی ناتو، تمامی شریان‌های اصلی ترانزیتی و انرژی در اختیار به‌اصطلاح جهان ترک قرار گرفته و سازمان دولت‌های ترک به‌عنوان بازوی نانو در منطقه ایفای نقش خواهد کرد .
دکتر کاظمی تأکید کرد: پان تورانیسم انگلیسی نه‌تنها به دنبال ایجاد گسل‌های قومی در روسیه، چین و ایران است؛ بلکه دنبال تجزیه و کوچک‌سازی ارمنستان است، بنابراین در ایجاد نظم آنگلوساکسونی، منافع باکو و آنکارا با محور لندنی و صهیونی همسو است، به همین دلیل پاک‌سازی قومی سپتامبر ۲۰۲۳ در قراباغ با واکنش جدی از سوی غرب مواجه نشد و حتی لندن به‌نوعی در نقش مدافع جمهوری آذربایجان در نشست شورای امنیت ظاهر شد.
وی افزود: ازآنجاکه تجزیه ارمنستان برای ایجاد به‌اصطلاح جهان ترک در کانون فتنه آنگلوساکسونی قرار دارد، به همین دلیل عقب‌نشینی‌های گام‌به‌گام ارمنستان تغییری در مواضع زیاده‌خواهانه باکو و آنکارا ایجاد نمی‌کند، کمااینکه بازگشت قراباغ به باکو، توافقات پراگ، واگذاری لاچین، انفعال در مقابل تجاوز نظامی سپتامبر ۲۰۲۲ به خاک ارمنستان، حذف شروط عادی‌سازی روابط با ترکیه، چشم‌پوشی از مسئله نسل‌کشی، طرح تقاطع صلح، موجب عقب‌نشینی باکو و آنکارا نشد، واگذاری چهار روستا نیز تأثیری در این روند نخواهد داشت و از مدتی بعد باکو مسئله یئرآذها را با شدت بیشتری مطرح خواهد ساخت .
این استاد دانشگاه افزود: در کنار فتنه نظم آنگلوساکسونی، جنگ اوکراین نیز به کمک باکو و آنکارا آمده است، افزود: باکو و آنکارا باانرژی و وعده‌های اغراق‌آمیز، نبض اغلب اروپا را در دست گرفته‌اند؛ بنابراین اتکای ارمنستان به اروپا و امریکا دستاوردی در عمل برای ایروان نخواهد داشت، ایران معتقد است که امریکا و اروپا به دلایل مختلف غیرقابل‌اعتماد هستند.
وی افزود: در راستای اجرای فتنه آنگلوساکسونی، محور باکو و آنکارا با استفاده از اشتباهات قفقازی روسیه و سیاست‌های دولت ایروان، تلاش دارند ارمنستان را کشور سرکش در مقابل روسیه بازنمایی کنند این در شرایطی است که اخراج کامل روسیه از قفقاز، طی سی‌سال گذشته در رأس اهداف باکو بوده، کمااینکه جمهوری آذربایجان همواره افتخار می‌کند که اولین کشور قفقاز است که نظامیان روس را اخراج کرده است.
این پژوهشگر ارشد اوراسیا افزود: در جریان جنگ دوم قراباغ و پس از آن، محور باکو و آنکارا تلاش کردند از چند عامل برای همراه‌کردن روسیه با خود استفاده کنند:
۱. سردی روابط روسیه با دولت پاشینیان
۲.ارایه امتیاز انتقال نیابتی انرژی و دورزدن تحریم‌ها به مسکو
۳. تظاهر به علاقه‌مند نشان‌دادن خود به کنترل و نظارت روسیه بر کریدور ادعایی از ج آذربایجان به نخجوان.
اما باکو پس از رسیدن به اهداف خود در جنگ دوم قراباغ، و تثبیت اوضاع به نفع خود، با اقداماتش نشان داد که هدف اخراج کامل روسیه از قفقاز را دنبال می‌کند. برخی از این اقدامات عبارت‌اند از:
۱.نقض موافقت‌نامه ۲۰۲۰ مسکو از طریق حمله به قراباغ در سپتامبر ۲۰۲۳
۲. همراهی با فرمت‌های اروپایی و آمریکایی مذاکرات
۳. ارائه مدل کالینینگراد برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان که به معنای حذف نقش نظارتی روسیه بود .
براین‌اساس امروز به خروج نظامیان صلح‌بان روس از قراباغ باید در ادامه اخراج محترمانه روسیه از پایگاه راداری قبله در سال ۲۰۱۲ نگاه کرد .
وی همچنین در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری چین در زیرساخت‌های گرجستان افزود بر خلاف تبلیغات جبهه تورانی، چین به دلیل معضل اویغورها دنبال دالان قومی نیست؛ بلکه در کنار مسیر ایران و دیگر مسیرها، در قفقاز از کریدور میانی با محوریت گرجستان حمایت می‌کند .
دکتر کاظمی با اشاره به پیچیدگی‌های فتنه آنگلوساکسونی و تهدیدات آن برای ایران و روسیه افزود: دو کشور نباید فرصت‌های همکاری در قفقاز را از دست بدهند. روس‌ها باید بدانند بعد از قفقاز، جبهه آنگلوساکسونی تحرکات خود برای انزوای روسیه در دریای سیاه را افزایش خواهد داد .
وی در پایان با تأکید بر رویکرد ترکیبی تاریخی، فرهنگی، تمدنی، دینی و نژادی ایران به قفقاز افزود: تنها کشوری که در ادبیات اساطیری آن قفقاز جایگاه دارد، ایران است .
دکتر کاظمی تأکید کرد: ایران با هر نظم سیاسی که موجب تغییرات مرزی و ژئوپلیتیکی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای قفقاز شود، مخالف است. پیام قفقازی عملیات وعده صادق ایران علیه رژیم صهیونیستی این است که تهران در صیانت از منافع اساسی و خطوط قرمز خود جدی است. ضمن اینکه علی‌رغم اقدامات یک‌جانبه برخی از کشورها، ایران با نگاهی جامع بر فرمول ۳+۳ تأکید دارد. همچنین مسئله حقوق اقلیت ارمنی اخراج شده از قراباغ موردتوجه است چرا که مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران در جنگ دوم قراباغ در کنار تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، بر وضعیت اقلیت ارمنی هم اشاره فرموده‌اند.
منبع: https://ahmadkazemi.com
https://ccsi.ir//vdccmiqi.2bqpm8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه