دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : 7803
به گزارش سایت خبری روس زبان «نیوز جورجیا» در تاریخ 16آذر سال 92، ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا جهت ملاقات با مقامات گرجستانی و بحث و بررسی همکاریهای دوجانبه و همچنین روابط فعلی روسیه - گرجستان به تفلیس سفر نمود. وی با مارگولاشویلی رئیس جمهور، ایراکلی گاریباشویلی نخست وزیر، ایراکلی آلاسانیا وزیر دفاع، دیوید اوسوپاشویلی رئیس پارلمان، دیوید باکرادزه رهبر اکثریت نمایندگان پارلمان گرجستان ملاقات نمود.
در ملاقات نولاند و مارگولاشویلی، تعمیق همکاریهای دوجانبه در سطح دولت، مسائل همگرایی یوروآتلانیک گرجستان، طرحهای آینده مشارکت استراتژیک گرجستان-آمریکا، دورنمای تعمیق همکاری تجاری میان دو کشور و همچنین روابط بین گرجستان و روسیه و اوضاع مرزی مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی بحث و بررسی شد.
مارگولاشویلی در این ملاقات اظهار داشت که برای گرجستان حمایت آمریکا پس از توافقنامه اولیه همگرایی با اتحادیه اروپا و تا قبل از امضاء توافقنامه نهایی مهم می باشد. او پس از ملاقات گفت که طرفین در خصوص اقدامات مهمی که گرجستان بایستی در طول سال آینده برای توسعه بین المللی خود انجام دهد و همکاری گرجستان و آمریکا در چارچوب توافقنامه همکاری استراتژیک دو کشور رایزنی نمودند.
نولاند در ملاقات با نخست وزیر گرجستان از پیشرفتهای محسوس گرجستان در توسعه زیرساختهای فیزیکی و ایجاد نهادهای دموکراتیک ابراز خوشحالی نمود. وی بر پایبندی آمریکا در کمک به امنیت و رفاه گرجستان تاکید و افزود که دولت آمریکا با افتخار از تلاشهای بخش خصوصی و دولت گرجستان حمایت میکند.
ويکتوريا نولند با ايراکلي آلاسانيا وزير دفاع گرجستان ملاقات و در خصوص مناسبات دفاعي دو کشور و گسترش همکاريهاي نظامي و امنيتي دوجانبه و همچنين پيشبرد توافقهاي گذشته در اين زمينه گفتگو نمودند.
در تاریخ 12آذر سال92، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل با مایا پانجیکیدزه همتای گرجستانی خود ملاقات نموده بود که در آن، طیف وسیعی از روابط دو جانبه گرجستان و آمریکا و همچنین اوضاع روابط روسیه و گرجستان مورد بحث قرار گرفته بود. پانجیکیدزه در خصوص آن ملاقات عنوان داشته بود که در مورد گامهای مثبت برداشته شده توسط تفلیس در برابر مسکو، لحن گفتگوی دو کشور و اقدامات روسیه در قبال گرجستان رایزنی شد. به گفته وزیر امور خارجه گرجستان، کری معتقد است که گرجستان بایستی سیاست متعادل و متوازنی را در برابر روسیه اتخاذ نماید.
۹ ژانویه ۲۰۰۹ در واشنگتن، توافقنامه همکاری استراتژیک بین گرجستان و آمریکا امضاء شد. در چارچوب توافقنامه مذکور، گروههای کاری برای توسعه روابط مشارکتی و همکاری میان دو کشور در حوزه های دفاعی، امنیت، اقتصاد، انرژی، اصلاحات دموکراتیک، دیپلماسی و فرهنگ ایجاد شد.

https://ccsi.ir//vdcj.yeafuqeotsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه