شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : 25298
نشست زیست محیطی بین آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی در واشینگتن
 به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز به نقل از اندیشکده جیمزتاون در  6 اردیبهشت ماه 1403 میزبان رویداد سبز C5+1 برای آسیای مرکزی در شهر واشینگتن دی سی با عنوان بررسی چالش های زیست محیطی آسیای مرکزی بود تا در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا و مدیریت منابع آب، بحث و گفتگو بین کارشناسان طرفین انجام شود. کارشناسان آمریکایی نسبت به وضعیت زیست محیطی در آسیای مرکزی ابراز نگرانی کردند که نیازمند توجه جامعه جهانی و سرمایه گذاری های کلان در بازسازی و گذار به اقتصاد سبز است.
برایان استیملر، مدیر بخش آسیای مرکزی دفتر امور آسیای جنوبی و مرکزی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که «ایالات متحده در حال توسعه استراتژی هایی برای رسیدگی به آسیب پذیری های رایج در بخش های آب، انرژی و غذا در آسیای مرکزی است. کارگروه بین دولتی  C5+1 در زمینه انرژی و محیط زیست دارای پروژه ها و ابتکاراتی است ولی سیاست ایالات متحده در مورد ایده های بخش خصوصی و جامعه مدنی باز عمل می کند. سرمایه گذاری های کلانی در زیرساخت های آسیای مرکزی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی مورد نیاز است. تغییرات اقلیم و محیط زیست چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی همچنان در اولویت ایالات متحده خواهد بود.
سارا کامرون، دانشیار تاریخ در دانشگاه مریلند: «ایالات متحده نیز با مشکل کوچک شدن حجم آبی دریاچه ها مشابه دریاچه آرال مواجه است. دانشمندان غربی مشتاقند از تجربیات کشورهای آسیای مرکزی در بازسازی و احیای چشم انداز منطقه دریای آرال بیاموزند.»
مری ملنیک، رئیس بخش امنیت محیطی دفتر آسیایی آژانس توسعه بین المللی آمریکا  (USAID) « چند کشور در آسیای مرکزی هستند که نهادهایی برای مشکلات آب دارند و ما قصد داریم با آنها کار کنیم تا نظارت بر یخچال ها و حجم آب جاری از کوه ها را آغاز کنیم.
سانجای سریواستاوا، مدیر محیط زیست، مدیریت منابع طبیعی و آبی در اروپا و آسیای مرکزی در بانک جهانی: « برنامه منطقه ای مناظر پایدار دارای 242 میلیون دلار وام اعطایی، یک صندوق امانی نزدیک به 13 میلیون دلار و همچنین 5 میلیون دلار ذخیره از منابع دیگر در دسترس است. برنامه های مختلفی برای انطباق و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در حوزه دریاچه آرال (64 میلیون دلار)، پروژه دریای خزر (12.8 میلیون دلار) و بهبود کیفیت هوا در جمهوری قرقیزستان (50 میلیون دلار) در حال اجرا است.
از سال 2015، پلتفرم دیپلماتیک C5+1 آمریکا با پنج کشور آسیای مرکزی شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شروع به فعالیت کرده است. این مکانیسم همکاری بین آمریکا و آسیای مرکزی در زمینه امنیت، اقتصاد، انرژی و محیط زیست است. در نوامبر 2023، کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا پلتفرم تجاری B5+1 را برای تقویت یکپارچگی اقتصادی بین خود راه اندازی کردند. ابتکار B5+1 در چارچوب  C5+1 عمل می‌کند.
 
  https://ccsi.ir//vdcfc0d0.w6dt1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه