پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : 1584
رادار آمریکا در ترکیه، تمام منطقه قفقاز را تحت کنترل می گیرد

"میخاییل بارابانوف" کارشناس مسایل نظامی و سردبیر مجله "مسکو دیفنس بریف" اعلام کرد که با استقرار سامانه رهگیر آمریکایی در خاک اروپا به عنوان بخشی از سپر دفاع موشکی این کشور در قاره اروپا، تمام منطقه قفقاز تحت کنترل آمریکا در خواهد آمد.
به گزارش حیات ، بارابانوف امروز شنبه در گفت وگو با ریانووستی افزود: استقرار رادار سیار سیستم سپر ضد موشکی آمریکا در ترکیه به طور مستقیم روسیه را تهدید نمی کند، اما مشخصات فنی آن به آمریکا اجازه می دهد که حریم هوایی-فضایی بر فراز کل قفقاز را کنترل کند.
وی گفت: استقرار رادار سیار AN/TPY-۲ به خودی خود تهدیدی برای روسیه نیست. در عین حال باید تاکید کرد که این رادار قوی که در ترکیه مستقر شده می تواند حریم هوایی-فضایی کل منطقه قفقاز و قفقاز شمالی را کنترل کند.
کارشناس مسایل نظامی روس اضافه کرد: نگرانی از بابت استقرار رادار سیار آمریکایی به عنوان بخشی از سپر دفاع موشکی اروپا از آن است که این سامانه رهگیر می تواند به طور محسوسی توانایی دریافت اطلاعات آمریکا در این منطقه را افزایش دهد.
"سلجوق اونال" سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد که رادار هشداردهی اولیه تهدید حملات موشکی در چارچوب ایجاد سپر ضد موشکی آمریکا و ناتو در ترکیه مستقر خواهد شد.
انتشار خبر این رویداد، واکنش تند مسکو را به دنبال داشت و وزارت خارجه روسیه ساعتی از بعد از آن با صدور بیانیه ای ضمن مردود دانستن تلویحی اقدام آمریکا و اروپا در یکجانبه گرایی برای استقرار مرحله به مرحله سپر دفاع موشکی در قاره اروپا، نصب سامانه رهگیر هشدار دهنده در خاک ترکیه را نشانه لجباری غرب دانست.

https://ccsi.ir//vdcj.oevfuqeixsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه