يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : 25312
برگزاری دور هماهنگی گمرکی برای کشورهای آسیای مرکزی در باکو
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز در 18 اردیبهشت ماه 1403 کارشناسان خدمات گمرکی جمهوری های قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان در دوره آموزشی مدیریت گمرکی و کنترل یکپارچه مرزی در باکو شرکت کردند. برقراری ارتباط بین مقامات گمرکی، ارتقای همکاری‌ها و ایجاد ارتباطات در طول مسیر تجارت بین‌المللی ترانس خزر از اهداف این دوره آموزشی اعلام شده است.
در طی دو روز این دوره آموزشی، هیئت های کشورهای شرکت کننده در مورد موضوعات زیر سخنرانی کردند:
ساختار سازمانی مدیریت بحران
ایجاد معیارهای ارزیابی و استفاده از الگوریتم های پیش بینی
استفاده از فناوری ها و نوآوری ها در مدیریت مانند روش های دیجیتالی و هوش مصنوعی
تجربیات بین المللی و به کارگیری بهترین شیوه ها
شرکت کنندگان همچنین در مورد مسائل همکاری و هماهنگی در سطح منطقه ای بین کشورهای خود گفتگو کردند. کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان بازدیدی از بندر باکو برای شرکت کنندگان ترتیب داد و عنوان شد که این بندر از اهمیت راهبردی در ارتباط جهانی اروپا و آسیا در امتداد کریدور میانی برخوردار است.
کریدور میانی یا مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) یک شبکه نوپای تجاری در آسیای مرکزی است که چین را از طریق قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان و ترکیه به اروپا متصل می‌کند. این کریدور، جایگزینی برای «کریدور شمالی» است که روسیه را دور می‌زند. چین، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه، کشورهای ذینفع در کریدور میانی هستند. کریدور میانی به‌ویژه برای ترکیه منافع راهبردی زیادی دارد؛ چرا که ترکیه را به کشوری تبدیل می‌کند که مهم‌ترین مسیرهای ترانزیت کالا و انرژی از آن عبور می‌کند. کریدور میانی  از 4250 کیلومتر خط ریلی و 500 کیلومتر راه دریایی تشکیل شده است. حجم محموله‌های عبوری از این مسیر در سال 2023 نسبت به سال 2021 شش برابر شده و به 3 میلیون تن رسید. اگر روند فعلی تجارت در کریدور میانی تداوم داشته باشد، حجم حمل و نقل می‌تواند بین 15 تا 18 میلیون تن در سال 2030 افزایش یابد.  
 
https://ccsi.ir//vdcci1qi.2bqps8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه