شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : 25271
کارشناسان: اقدامات سردار سلیمانی، فرامذهبی بود
کارشناسان، عملکرد سردار سلیمانی در برخورد با تکفیری‌ها در سوریه و عراق را فرادینی و مبتنی بر رسالت انسانی ارزیابی کردند.
به گزارش ایرنا، محمد صادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست سردار سلیمانی؛ ناجی مردم سنی، شیعه، ارمنی، آشوری و ایزدی در مقابل تکفیری‌ها که عصر چهارشنبه در بنیاد مطالعات قفقاز برگزار شد، تاکید کرد تفکر خشن و وحشیانه داعش، به هیچ روی، برخاسته از اندیشه‌های ابن تیمیه نبوده است.
کوشکی گفت: اگر بینش و روش داعش ربطی به ابن تیمیه داشت، باید این بینش و روش، از ۶۰۰ سال پیش تاکنون بارها در گروه‌های مشابه متبلور می‌شد؛ در حالی که مشابه داعش و دیگر گروه‌های تکفیری که در قرن ۲۱ در سوریه و عراق ظاهر شدند، در شش قرن اخیر سراغ نداشته‌ایم.
وی اظهار داشت: علاوه بر این، ابن تیمیه، خودش در سوریه یعنی جایی زندگی می‌کرد که مهد هم‌زیستی میان اقوام و ادیان بود و این شخصیت، در کنار جمعیت‌های بزرگ مسیحی و مذاهب اسلامی می‌زیست.
این استاد دانشگاه یادآور شد در قرآن کریم، آیاتی داریم که تاکید دارد مسلمانان باید بر عهد و پیمان خود با غیرمسلمانان پایبند بمانند. بنابراین، روش داعش و دیگر تکفیریان در حذف هرآن‌کس که با آنان همفکر نیست، اصالت ندارد و این گروه‌ها، برساخته و نوپدید هستند.
کوشکی توجه حاضران را به این نکته جلب کرد که اعضای داعش، چه آنان‌که اهل خاورمیانه بودند و چه داعشی‌هایی که از اروپا می‌آمدند، تفکر مذهبی خود را از مساجد وهابیت گرفته بودند. همچنین برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در آن سال‌ها یکدیگر را به نقش داشتن در تشکیل چنین گروه‌هایی متهم می‌کردند.
وی گفت: در رسانه‌های بین‌المللی به‌گونه‌ای تبلیغ می‌شد که انگار مسیحیان، قربانیان اصلی داعش و گروه‌های تکفیری بوده‌اند و به نظر می‌رسید جریان‌هایی به دنبال نفرت میان مسلمانان و مسیحیان بودند؛ در حالی که واقعیت میدانی نشان می‌دهد اکثر قربانیان، مسلمانان اهل سنت بودند و گروه‌های تکفیری، هرکس که با آنان همراهی نمی‌کرد را هدف قرار می‌دادند.
یگان بابلیون و تفکر شهید سلیمانی
محمد صادق کوشکی با اشاره به عملکرد سردار سلیمانی در عراق و سوریه برای مقابله با تکفیری‌ها گفت: ایشان و همراهانش روشی فرامذهبی داشتند و انتخاب مناطق برای دفاع، بر این اساس انجام می‌شد که آن منطقه چه جمعیتی دارد و آنان چقدر توان دفاع از خود دارند. به همین دلیل، بارها نیروهای سردار سلیمانی از غیرمسلمانان، مثلا از ارامنه، در مقابل تکفیری‌ها دفاع کردند و آنان را نجات دادند.
وی با اشاره به گفت‌وگوی خود با شماری از نیروهای سردار سلیمانی، تاکید کرد: از هر کدام از آنان که می‌پرسیدم با چه انگیزه‌ای از غیرمسلمانان دفاع می‌کردید، می‌گفتند مسئولیت انسانی در مقابل خداوند را احساس می‌کردیم و مردم عادی را خواهران و برادران خود می‌دانستیم.
کوشکی همچنین اظهار داشت: عملکرد حشدالشعبی و نیروهای سردار سلیمانی، چنان فرادینی بود که یگانی بزرگ از داوطلبان آشوری به نام یگان بابلیون تشکیل شد. این یگان از سوی مردم مسیحی منطقه نیز پشتیبانی می‌شد.
آندرانیک سیمونی: مردی از ایران، برای آزادی مردم منطقه مبارزه کرد
آندرانیک سیمونی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و از اندیشمندان جامعه ارمنی ایران نیز در این نشست، با اشاره به جمعیت نسبتا بزرگ و فعال ایزدیان در ارمنستان، گفت: ایزدیان پس از حمله داعش، نخستین بار در پارلمان ارمنستان اعتراض خود را در سطح بین‌المللی بیان کردند، اما آنکه عملا به میدان دفاع از مردم مظلوم، از جمله ایزدیان رفت و از آنان دفاع کرد، سردار شهید سلیمانی بود.
وی گفت: باید روایت درست را نقل کنیم تا واقعیت‌ها فراموش نشود. به نظر من، جوان ایرانی، همان‌گونه که می‌تواند سرش را بالا بگیرد و بگوید ۲۵۰۰ سال پیش، مردی به نام کورش از ایران رفت و برده‌های بابل را آزاد کرد، باید با افتخار بگوید در قرن ۲۱ هم مردی از ایران رفت و برای آزادی ایزدیان، علوی‌ها، سنی‌ها و مسیحیان در عراق و سوریه جنگید.
در این نشست، پیام ژیرایر رئیسیان، رئیس وقت شورای خلیفه‌گری ارامنه حلب در زمان حمله داعش نیز منتشر شد. رئیسیان در این پیام، سردار شهید سلیمانی را شخصیتی درخشان، آینده‌نگر و عدالت‌جو نامید که برای وفادار ماندن در عهد خود با راهی که برگزیده بود و به آن اعتقاد داشت، بدون ذره‌ای تردید، گران‌ترین بها را با نثار جان خود پرداخت.
  https://ccsi.ir//vdcgqx9x.ak9nu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه