شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب : 17796
گفت‌وگوی اختصاصی ایرنا با سفیر ایران در جمهوری آذربایجان

جهانگیرزاده: روابط تهران و باکو در بالاترین سطح سیاسی و اقتصادی قرار دارد

جهانگیرزاده: روابط تهران و باکو در بالاترین سطح سیاسی و اقتصادی قرار دارد
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: روابط تهران و باکو در بالاترین سطح سیاسی و اقتصادی قرار دارد و رئیسان جمهوری دو کشور در 50 ماه اخیر 10 بار با هم دیدار داشته اند که این نشان ازعزم سیاسی برای توسعه همکاری ها دارد.
جواد جهانگیرزاده روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ، افزود: در فضای موجود نه تنها هیچ مانع سیاسی برای همکاری دو کشور وجود ندارد، بلکه شرایط برای توسعه روابط در تمام جوانب مساعد بوده و اراده طرفین براستفاده از ظرفیت ها و توانایی های دو کشور استوار است.
وی با اشاره به اجلاس اخیر سران سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در تهران، گفت: در این اجلاس علاوه بر بررسی توافقات امنیتی، سیاسی و بررسی اوضاع منطقه ای، در نشست دوجانبه رئیسان جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان بر همکاری های اقتصادی بین دو کشور نیز تاکید شد.
به گفته ی جهانگیرزاده، تسریع در نهایی کردن سرمایه گذاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در خط ریلی آستارا ـ رشت، سرعت بخشیدن به افتتاح کارخانه خودروسازی مشترک درمنطقه نفت چالا در حومه باکو، همکاری در پروژه احداث کارخانه اتوبوس سازی در جمهوری آذربایجان، تولید و توزیع دارو با نام تجاری کاسپین فارمد در جمهوری آذربایجان از موضوعات مورد تاکید آقای دکتر روحانی و الهام علی اف در اجلاس اخیر تهران بود.
وی افزود: در دیدار رئیسان جمهوری دو کشور، بر ارتقا همکاری در حوزه کشاورزی و خرید دام، ایجاد زمینه همکاری در حوزه کشت فراسرزمینی و تاسیس کارخانه تولید ماشین آلات کشاورزی با مشارکت ایران در جمهوری آذربایجان و استفاده از ارز ملی در تبادلات تجاری دو کشور تاکید شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در ادامه افزود: شناسایی ظرفیت های جدید اقتصادی برای گسترش همکاری میان دو کشور، در دستورکار کمیسیون های مشترک اقتصادی و سفارت خانه ها قرار گرفت .
جهانگیرزاده، با اشاره به رفت و آمد سالیانه بیش از یک میلیون و 200 هزار گردشگر بین دو کشور، گفت: درآمد هر دو کشور از محل رفت و آمد گردشگران در آمار تبادلات اقتصادی محاسبه نمی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ارتباطات استان های مرزی سهم قابل توجهی از تبادلات اقتصادی دو کشور را به خود اختصاص می دهد، مقرر شد که موانع کوچک مانند عدم استفاده از ظرفیت مرزنشینان، در چارچوب ملاقات مقام های مرزی حل و فصل شود.
وی افزود: ارتباط ایران و جمهوری آذربایجان صرفا دو جانبه نیست و اجلاس تهران نشان از علاقه طرفین برای همراهی با سایر کشورها بر حل مسائل منطقه ای و آمادگی جهت مبارزه با تروریسم دارد.

منبع: ایرنا
 
  https://ccsi.ir//vdcjmaev.uqeahzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه