جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : 872
اعتراض شديد روسيه به حضور ناو جنگي آمريكا در درياي سياه

وزارت امور خارجه روسيه روز يكشنبه در بيانيه اي نسبت به ورود يك فروند ناو جنگي آمريكايي مجهز به سيستم هاي هدايت موشك به درياي سياه به شدت اعتراض كرد.
به گزارش ايرنا در بخشي از اين بيانيه آمده است: روسيه بر اساس تصميمات نشست ليسبون علاقه مند است بداند در شرايطي كه طرح سپر دفاع موشكي اروپا هنوز به نتيجه نرسيده است، آمريكا با حركت دادن واحد نظامي موشكي منطقه اي در حال شكل گيري توسط ناتو از منطقه مديترانه به شرق مي خواهد كدام 'وضعيت وخيم' را كنترل كند.
رزمناو آمريكايي 'مانتري' كه مجهز به موشك هاي سيستم دفاع هوايي 'آ اي جي آي اس' است، قرار است در درياي سياه در مانور درياي مشترك آمريكا و اوكراين با عنوان ' نسيم دريايي ۲۰۱۱' شركت كند.
وزارت امور خارجه روسيه در اين بيانيه نوشت: رزمناو 'مانتري' به عنوان بخشي از طرح چند مرحله اي آمريكا براي استقرار بخش اروپايي سيستم دفاع موشكي جهاني به آب هاي اروپا فرستاده شده است و بخش نخست اين طرح شامل بكارگيري گروهي از رزمناوهاي آمريكايي در درياهاي آدرياتيك، اژه و مديترانه به منظور محافظت از جنوب اروپا در برابر حملات موشكي است.
در بخشي از بيانيه آمده است: اگر حضور ناو جنگي 'مانتري' در درياي سياه يك ديدار عادي است، پس چرا آمريكا ناوي با اين جنگ افزارها را به اين منطقه حساس از جهان اعزام كرده است.
آمريكا مي گويد ناوهاي جنگي فقط در صورت تشديد وضعيت در منطقه مي توانند به درياي سياه حركت كنند.
بيانيه وزارت امور خارجه روسيه حاكي است: فلسفه بكارگيري سيستم موشكي در ناو اعزامي آمريكا براي شركت در مانور 'نسيم دريايي ۲۰۱۱' ويژه مبارزه با دزدان دريايي نامشخص است.
روسيه پيش از اين، بارها اعلام كرده است كه حضور عناصر زيرساختي راهبردي آمريكا در مجاورت مرزهاي خود را به عنوان تهديدي براي امنيت خود تلقي مي كند.
در اين بيانيه آمده است: ما ناگزير از اعلام اين مطلب هستيم كه نگراني هاي روسيه براي چندمين بار متوالي از سوي آمريكا ناديده گرفته شده است و تحت لواي مذاكره براي همكاري در ايجاد سپر دفاع موشكي اروپايي، تلاش هايي براي پيكربندي اين سپر در حال انجام است كه پيامدهاي خطرناكي به دنبال داشته و ما اين امر را بارها به طرف هاي اروپايي و آمريكايي يادآوري كرده ايم.
در اين بيانيه اضافه شده است: اين رويكرد آمريكا به طور واضح مانعي بر سر راه كار مشترك براي تعريف و مفهوم سازي طرح سپر دفاع موشكي در آينده است كه روسيه با آمريكا و اروپا درباره آن در نشست ليسبون به توافق رسيده بود.

https://ccsi.ir//vdcakuna149n0.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه