جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : 4530
تظاهرات دهها هزار نفری ضددولتی مردم گرجستان در تفلیس

ده‌ها هزار نفر از از مردم گرجستان با تجمع در خیابان‌های پایتخت این کشور بزرگترین تظاهرات ضددولتی را در اعتراض به سیاست‌های غربی دولت گرجستان در سه سال اخیر برگزار کردند.
به گزارش فارس به نقل از شبکه راشاتودی، تخمین‌ها حاکی از آن است که بین ۳۰ تا یکصدهزار نفر از مردم گرجستان به خیابان‌های "تفلیس" آمدند و بزرگترین تظاهرات ضددولتی را در سه سال اخیر در پایتخت گرجستان برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان با به دست گرفتن پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا و ناتو، از سه جهت به سمت "میدان آزادی" در مرکز تفلیس راهپیمایی کردند.
"میخائیل ساکاشویلی" رئیس‌جمهوری گرجستان در پایان نشست سران ناتو در شیکاگو به خبرنگاران گفته بود که این کشور تا سال ۲۰۱۴ آمادگی عضویت در ناتو را بدست خواهد آورد.
"بیدزینا ایوانیشویلی" رهبر مخالفان گرجستان که یکی از رقبای اصلی ساکاشویلی به حساب می‌آید، در میدان آزادی تفلیس برای معترضان سخنرانی کرد و گفت: آرزوی من همیشه یک گرجستان قوی و یکپارچه بوده است، جایی که مردم آزادانه زندگی کنند و آنچه را که شایستگی آن را دارند، دریافت کنند. من منتظر می‌مانم تا گرجستان، قوی و متحد شود اما دوره دولت انتقالی پس از استقلال یافتن گرجستان طولانی شده است و من تصمیم گرفته‌ام مبارزه‌ام را با این رژیم آغاز کنم.
در سال ۲۰۰۴ و پس از آنکه "انقلاب گل رز" گرجستان باعث تغییر قدرت در این کشور شد، یک چهره مخالف این کشور به نام "میخائیل ساکاشویلی" رئیس‌جمهور گرجستان شد.
وی به منظور کسب عضویت اتحادیه اروپا و ناتو و روابط با آمریکا، مسیر حمایت از غرب را پیش گرفت و بارها به دلیل دنبال کردن سیاست‌های استبدادی چون متفرق کردن شماری از تظاهرات گروههای مخالف مورد انتقاد قرار گرفته است.
در جدیدترین موجی از اقدامات استبدادی دولت ساکاشویلی، دو فرد گرجستانی در درگیری با پلیس زمانی کشته شدند که مأموران پلیس گرجستان علیه معترضان گاز اشک‌آور، استوانه‌های آب و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند. سازمان ملل این اقدامات مقامات گرجستان را محکوم کرد و استفاده از زور علیه معترضان را بی‌تناسب خواهند.
ساکاشویلی همچنین متهم به سرکوب رسانه‌ها و کنترل بیش از اندازه رسانه‌ها خبری گرجستان است.
گرجستان با جمعیت ۴.۵ میلیون نفری تنها دارای سه شبکه تلویزیونی ملی است که اخبار را پخش می‌کند که یکی از این شبکه‌ها دولتی است و دو شبکه دیگر نیز رابطه نزدیکی با ساکاشویلی و دولت وی دارند.

https://ccsi.ir//vdcd.s0o2yt0kza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه