پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : 4511

حزب مخالف جمهوریخواه خلق تركیه با ارائه پیشنهاد به رییس مجلس این كشور، خواستار استیضاح 'احمد داوداوغلو' وزیر امور خارجه تركیه شد.
به گزارش شفقنا به نقل از ایرنا، پیشنهاد استیضاح وزیر امور خارجه تركیه از سوی 'امینه اولكر تارهان' و ' محرم اینجه' روسای گروه پارلمانی حزب جمهوریخواه تهیه شده است.

در این پیشنهاد با عنوان اینكه تركیه به دلیل سیاست های غلط وزیر امور خارجه این كشور با تمامی همسایگان خود اكنون دچار مشكل شده، آمده است: تركیه در نزد همسایگان خود به صورت یك كشور بدون هویت كه نه تنها صدایش شنیده نمی شود و كسی گوش به حرفش نمی دهد، شناخته می شود.

در پیشنهاد استضیاح از داوداوغلو، با انتقاد از سیاست خارجی دولت تركیه آمده است: او ادعا می كند كه تركیه یك دولت جهانی است و این كشور تغییرات خاورمیانه را هدایت و رهبری می كند ولی سیاست خارجی تركیه از واقعیات دور و تاثیر خود را از دست داده و به صورت یك نظریه كمدی درآمده است.

حزب جمهوریخواه خلق با اشاره به نصب سامانه راداری سپر دفاع موشكی در استان مالاتیای تركیه و استقرار نظامیان خارجی در این تاسیسات راداری عنوان كرده است: استقرار این سامانه راداری می بایست به استناد ماده ۹۲ قانون اساسی تركیه با مجوز مجلس صورت می گرفت ولی وزیر امور خارجه تركیه با اجتناب از این مساله امكان نصب این سامانه راداری را كه به آمریكا تعلق دارد و از سوی ' باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا نیز تایید شده، فراهم كرده است.

در این پیشنهاد از سیاستهای دولت تركیه در مورد عراق نیز انتقاد شده و آمده است: بدلیل سیاست های موضع گیرانه دولت تركیه در مورد عراق و تلاشهای جاری برای بهبود روابط با اقلیم كردستان عراق روابط آنكارا با دولت مركزی بغداد تیره شده است.

در این پیشنهاد استیضاح اضافه شده است: در روابط تركیه و آمریكا دولت آنكارا به جای حفظ روابط بر پایه ارزشهای مشترك، سیاستی وابسته و در خط واشنگتن پی گرفته كه موقعیت تركیه در سایه این سیاست در نزد آمریكا تضعیف شده است.

طبق قانون اساسی تركیه پیشنهاد استیضاح وزرا در صحن علنی مجلس تركیه مطرح و به رای گذاشته می شود.

https://ccsi.ir//vdcc.sq0a2bqpsla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه