جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : 2912
عزاداری‌های محرم – صفر در گرجستان

به گزارش آران نیوز ، تمام دوستداران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام در سرتاسر دنیا تلاش می‌کنند خود را به عطر عاشورا خوشبو کنند. این مراسمات عزاداری که «مکتب پرورش انسان‌های بزرگ» می‌باشد، از طرف مسلمانان و آذری‌های مقیم کشور گرجستان نیز همه ساله با شکوه خاصی برگزار می‌شود. حاج رضوان اسماعیل زاده از روحانیون سرشناس گرجی و دبیر نشریه‌ی «اهل بیت علیهم السلام» در این کشور، می‌گوید، برپایی عزا برای امام حسین علیه السلام در گرجستان دارای تاریخی بسیار دیرینه می‌باشد. بر اساس اسناد تاریخی، از قرن نهم میلادی سیدهایی که از نسل امام جعفر صادق علیه السلام بودند، امیران تفلیس بوده‌اند.
صدای اهل بیت علیهم السلام از ۱۲۰۰-۱۳۰۰ سال پیش از گرجستان به گوش رسیده است. در دوره های بعدی نیز با به حکومت رسیدن خاندان صفوی در ایران، دوستداران اهل بیت علیهم السلام در گرجستان افزایش یافتند.
در این کشور همیشه در مساجد و حسینیه‌ها مراسمات عزاداری برای امام حسین علیه السلام و دیگر شهدای کربلا برگزار شده است. حتی در دوره ی شوروی علیرغم تمام ممنوعیت ها و خطرات، در روستاها و شهرهای گرجستان و حتی در خود تفلیس، مراسمات عزاداری در مساجد برگزار شده است و نوحه سرایی شده، روضه خوانی صورت گرفته، زنجیر زنی انجام گرفته و سینه زنی شده است. در حال حاضر نیز در تمامی روستاها، حسینیه‌ها، مساجد و در خود تفلیس مراسمات و عزاداری‌های ماه محرم برگزار می‌شود. روحانیون به وعظ و خطابه و روضه خوانی و نوحه خوانان به نوحه خوانی می‌پردازند.
امسال از کشورهای خارجی هم در این مراسمات مهمان داریم. مهمانانی از ج.ا.ایران و ترکیه در این مراسمات حضور دارند. بعضاً برادرانمان از جمهوری آذربایجان در این عزاداری ها شرکت می‌کنند. برگزاری مراسمات و عزاداری‌های ماه محرم در گرجستان به مساجد و حسینیه‌ها محدود نمی‌شود، حتی مردم مسلمان این کشور در خانه‌ها و محلات خود این مراسمات را برگزار می‌کنند.

https://ccsi.ir//vdcf.yd0iw6d10giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه