چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 15 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 25281
سفر دوره ای وزیر امور خارجه انگلستان به آسیای مرکزی
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس سفر دیپلماتیکی را به پنج جمهوری آسیای مرکزی و مغولستان انجام داد. آقای کامرون در مورد این سفر دوره ای ابراز داشت که « این سفر دوران جدیدی را در روابط بین آسیای مرکزی و بریتانیا باز می کند. در مورد این دیدار که این هفته از جمهوری‌های آسیای مرکزی انجام دادم می خواهم نکته ای را بیان کنم و آن این است که ما به قزاقستان یا هیچ کشور دیگری نمی‌گوییم که شما باید انتخاب کنید و ما می خواهیم شما شراکت و تجارت خود را با روسیه یا چین یا با شخص دیگری محدود کنید. ما اینجا هستیم زیرا معتقدیم که شما باید بتوانید انتخابی برای شراکت با ما داشته باشید به نحوی که هم برای امنیت و هم برای منافع طرفین مفید باشد.» کامرون از تاجیکستان شروع و سپس از قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و مغولستان دیدن کرد. توافقنامه هایی با همه کشورهای آسیای مرکزی برای تقویت روابط دوجانبه در بخش‌های کلیدی از سیاست خارجی و امنیت، تجارت و سرمایه‌گذاری گرفته تا خدمات بانکی و مالی، اشتغال و سیاست اجتماعی، علم و آموزش امضا شد. علاوه بر این توافقات 50 میلیون پوند (62.6 میلیون دلار) بودجه جدید  با هدف ارتقای رشد منطقه‌ای و انعطاف‌پذیری اقتصادی و تقویت تجارت و همکاری بین بریتانیا و آسیای مرکزی توسط انگلستان تخصیص یافت و تعداد بورسیه های تحصیلی  Chevening برای قزاقستان نیز دو برابر  شد. کامرون هنگام حضور در آستانه از مرکز مالی بین المللی آستانه بازدید کرد و با دانشجویان دانشگاه آی تی آستانه گفتگو کرد.
بر اساس گزارش اداره ملی آمار، تجارت بین قزاقستان و بریتانیا در سال 2023 به 1.2 میلیارد دلار رسید که اندکی نسبت به 1.8 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش یافت. تجارت بین ژانویه تا فوریه امسال 99.3 میلیون دلار بود. نزدیک به 600 شرکت با سرمایه انگلیسی در قزاقستان فعالیت می کنند. انگلستان در بین 10 سرمایه گذار خارجی برتر در قزاقستان قرار دارد. سرمایه‌گذاری‌های بریتانیا در سال 2023 به 794.5 میلیون دلار رسید که نسبت به 661.8 میلیون دلار در سال 2022 افزایش داشته است. از سال 2005، سرمایه‌گذاری‌های تجمعی انگلیس در قزاقستان از 17 میلیارد دلار فراتر رفته است. به عنوان بخشی از سفر کامرون، قزاقستان و بریتانیا دو سند تجاری را امضا کردند. یکی بین وزارت بهداشت قزاقستان و دیگری بین اداره شهر آلماتی و شرکت ملی سرمایه گذاری قزاقستان و بریتانیا  بود. این اسناد مربوط به طرحی برای اجرای یک پروژه سرمایه گذاری برای تولید قراردادی محصولات بیوتکنولوژیک در خاک قزاقستان است. همچنین وزارت حمل و نقل قزاقستان و یک شرکت انگلیسی متخصص در طراحی و ساخت نوآوری برای پارکینگ، توافق نامه ای را امضا کردند. این سند ایجاد تسهیلات خدمات کنار جاده ای در بزرگراه ها است که طبق آن  حداقل 250 ایستگاه خدمات در جاده ها ساخته خواهد شد.
آلیسیا کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی در پارلمان بریتانیا طبق بیانیه ای در پارلمان انگلیس اعلام داشت که « سفر وزیر امور خارجه به آسیای مرکزی و مغولستان نشان دهنده اهمیت روزافزون این منطقه ژئوپلیتیکی است، همانطور که در گزارش ما [اشاره به گزارش کمیته در مورد تعامل بریتانیا در آسیای مرکزی] در ماه نوامبر مشخص شد. به منظور نشان دادن تعهد بریتانیا به منطقه، ما خواستار تعامل با آسیای مرکزی در سطح عالی دولت، از جمله بازدید نخست وزیر و وزرای خارجه شدیم. من خوشحالم که می بینم دولت به پارلمان اهمیت داده است. گزارش کمیته پارلمان تحت عنوان (کشورهای در چهارراه؛  تعامل بریتانیا در آسیای مرکزی) خواستار مشارکت وزرای عالی رتبه شد. در واقع، چندین بازدید کلیدی در دو سال گذشته رخ داده است. در فوریه 2023، نماینده تجاری نخست وزیر بریتانیا در قزاقستان، بارونس نیکلسون از وینتربورن، از کشورهای آسیای مرکزی بازدید کرد. در ژوئن 2023، لئو دوچرتی وزیر اروپا در بریتانیا از قزاقستان بازدید کرد. در سپتامبر 2023، جیمز کلورلی با مورات نورتلئو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کرد. در اکتبر 2023، آستانه میزبان هفتمین گفتگوی راهبردی بریتانیا و قزاقستان به ریاست لئو دوچرتی وزیر و رومن واسیلنکو معاون وزیر امور خارجه قزاقستان بود. تعمیق تعامل بریتانیا در آسیای مرکزی نه تنها دارای پتانسیل سودمندی متقابل است، بلکه باید به عنوان یک ضرورت ژئوپلیتیکی نیز دیده شود. این سفر همچنین برای اطمینان از دور زدن تحریم های غرب علیه روسیه بود. کمیته روابط خارجی از بریتانیا خواست تا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از روابط مالی غیرقانونی و فرار از تحریم‌ها از طریق کشورهای ثالث انجام دهد.  نیاز به یک استراتژی جداگانه برای تجارت و سرمایه گذاری وجود دارد. افزایش روابط فرهنگی بریتانیا با کشورهای آسیای مرکزی بسیار مهم است. در گزارش خود ما خواستار افزایش روابط علمی از طریق بورسیه  Chevening و منابع کافی برای شورای بریتانیا شدیم. من خوشحالم که وزیر امور خارجه دو برابر شدن بودجه بورسیه  Chevening و تلاش برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی و افزایش دسترسی به منابع شورای بریتانیا را اعلام کرده است.»
انگلستان با دوبرابر کردن بودجه بورسیه های تحصیلی و ارائه مواد آموزشی زبان انگلیسی، قصد دارد فرصت های آموزشی را برای منطقه افزایش دهد و ارزش های بریتانیا را در سراسر آسیای مرکزی و مغولستان گسترش دهد. همچنین با اختصاص 50 میلیون پوند بودجه توسعه برای آسیای مرکزی طی سه سال آینده، بدنبال نشان دادن تعهد لندن به ارتقای رشد منطقه‌ای و انعطاف‌پذیری اقتصادی بود. این مقام بلندپایه بریتانیا با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بریتانیا به ارتقای پایداری توجه دارد و به حاکمیت کشورهای آسیای مرکزی احترام می‌گذارد، خواستار ایجاد اعتماد و تقویت مشارکت‌های بلندمدت بود.
 
https://ccsi.ir//vdchzini.23nm6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه