دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 13 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : 25280
دیدار ولادیمیر پوتین و الهام علی اف در مسکو
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز، روز دوشنبه 22 آوریل ولادیمیر پوتین رئیس­ جمهور روسیه با الهام علی­ اف رئیس­ جمهور آذربایجان در کرملین دیدار و گفتگو کرد. ولادیمیر پوتین در این ملاقات با اشاره به پنجاهمین سالگرد ساخت راه­ آهن بایکال-آمور از نقش مهم حیدر علی­ اف رئیس­­ جمهور پیشین جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از سازمان­ دهندگان این پروژه بزرگ یاد کرد. رئیس­ جمهور روسیه روابط دوجانبه مسکو-باکو را در سطح بالایی دانست و خاطرنشان کرد گردش مالی دو کشور در حال حاضر به بیش از چهار میلیارد دلار رسیده است. پوتین حوزه ­های اقتصادی و زیرساختی را از مهم­ترین بسترها برای توسعه تعامل میان روسیه و جمهوری آذربایجان دانست. 
الهام علی­ اف نیز با تشکر از رئیس­ جمهور روسیه برای دعوت صورت گرفته از نگرش رئیس­ جمهور و مردم روسیه نسبت به حیدر علی ­اف تشکر کرد. رئیس ­جمهور آذربایجان با ابراز رضایت از پیشرفت روابط دو کشور، بیانیه تعامل متفقین میان مسکو و باکو را کلید پایدار توسعه روابط دو طرف دانست. وی با اشاره ظرفیت­های همکاری دو طرف در حوزه حمل و نقل، کریدور حمل و نقل بین ­المللی شمال-جنوب را برای امنیت حمل و نقل در حوزه بین­ المللی بسیار مهم دانست. رئیس ­جمهور آذربایجان با اشاره نقش روسیه در حوزه امنیت منطقه­ای قفقاز بر ضرورت همکاری و درک متقابل میان دو کشور در این زمینه تاکید کرد. علی­ اف همچنین در نشست COP29 و چشم­انداز سبز برای جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوالی درباره پیوستن احتمالی جمهوری آذربایجان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: باکو به استثنای ارمنستان دارای مناسبات گسترده ای با کشورهای عضو این اتحادیه است اما در حال حاضر برنامه­ ای برای پیوستن به این اتحادیه ندارد. 
شایان ذکر است چند روز قبل از سفر الهام علی اف به مسکو، نیروهای حافظ صلح روسی فرایند خروج از قره باغ را یک سال زودتر ازموعد پیش بینی شده در توافق نامه آتش بس نوامبر 2020 آغاز کردند.
طبق گزارش خبرگزاری ترند؛ بعد از دیدار روسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان در تاریخ 26 آوریل روشن نجف، رئیس شرکت سوکار (شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان) در سن پترزبورگ با رئیس هیئت مدیره شرکت گازپروم روسیه، الکسی میلر، دیدار کرد. یک منبع در گازپروم توضیح داد: "طرفین در مورد همکاری در بخش گاز باهم گفتگو کردند. لازم به ذکر است، روشن نجف در اواخر فوریه با میلر در مسکو گفتگو کرد. در سال 2022، جمهوری آذربایجان قراردادی با روسیه برای خرید گاز و عرضه فصلی انجام داد.
 
https://ccsi.ir//vdcgzx9x.ak9n74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه