دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : 25251
رونمایی از تارنمای تخصصی در حوزه قفقاز، حقوق بین الملل و رسانه
مراسم رونمایی از تارنمای علمی دکتر احمد کاظمی در حوزه مطالعات تخصصی قفقاز و اوراسیا با حضور اساتید و پژوهشگران برجسته این حوزه در محل بنیاد مطالعات قفقاز برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر احمد کاظمی، هدف از ایجاد این تارنما را توسعه مطالعات تخصصی، علمی و دانشگاهی در سه حوزه قفقاز و اوراسیا و همچنین حقوق بین الملل (بویژه اقلیت ها) و رسانه عنوان کرد .
وی با اشاره به حدود سه دهه فعالیت خود در این حوزه، افزود در این تارنما علاوه بر تحلیل تحولات روز و فرایند شناسی، بیش از 1500 تحلیل، مقاله، مصاحبه و پژوهش مربوط به تحولات اوراسیا در سه دهه اخیر بارگذاری شده است که منبع ارزشمندی برای پژوهشگران و جامعه علمی علاقمند محسوب می شود .
دکتر کاظمی، با اشاره به اینکه جنس تحولات قفقاز در پنج سال اخیر از نوع تکانه های تاریخی ضدایرانی می باشد، افزود: ایجاد این تارنما که پیرو درخواست های متعدد دانشجویان، اساتید و پژوهشگران علاقمند صورت گرفته است، در راستای جهاد تبیین درباره مسایل قفقاز برای افکار عمومی همراه با استفاده از ظرفیت های حقوق بین الملل و رسانه می باشد.
این استاد حقوق بین الملل دانشگاه در ادامه، توسعه زبانی را از برنامه های آتی این تارنمای علمی (به آدرس ahmadkazemi.com) خواند و افزود علیرغم اهمیت اساسی قفقاز و اوراسیا برای کشورمان، از منظر مقایسه ای در حوزه تارنماهای تخصصی ویژه اوراسیا، کشورمان فاصله زیادی با کشورهای مطرح منطقه و خارج از منطقه دارد که این خلا باید با همکاری مراکز دانشگاهی و پژوهشی و نهادهای ذیربط حل شود .
آقای جعفر خاشع رئیس بنیاد مطالعات قفقاز نیز با اشاره به فعالیت های این بنیاد در معرفی و رونمایی از کتب و آثار تازه منتشره در حوزه قفقاز، برگزاری این مراسم را در راستای ترویج و حمایت از مطالعات علمی در حوزه قفقاز با هدف اعتلای جایگاه کشورمان در این منطقه خواند. 
آقای محمدفرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک و سفیر سابق کشورمان در ارمنستان در این نشست با تاکید بر اینکه در دوران گذار از ژئوپلیتیک سنتی به مدرن قرار داریم، بر اهمیت «ژئوپلیتیک دیتا و راستی آزمایی اطلاعات» در عصر آگاهی برای تعمیق فرایندهای شناخت و ادراک تاکید کرد.
دکتر کلینی با اشاره به اینکه اساسا کنار گذاشتن ایران از تحولات قفقاز ممکن نیست، بر اهمیت این تارنما برای کمک به شناخت عمیق تر و دقیق تر از تحولات قفقاز تاکید کرد .
دکتر حسن بهشتی پور کارشناس ارشد مسائل اوراسیا نیز بر اهمیت راه انداری تارنمای تخصصی مطالعات قفقاز در ترویج قفقاز شناسی در کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد که با توسعه فعالیت ها، این تارنما به میراث علمی ماندگاری برای جامعه علمی تبدیل شود.
این کارشناس ارشد مسایل اوراسیا همچنین با تاکید بر نگاه توسعه محور در قفقاز، انرژی و حمل و نقل را مهمترین ظرفیت ها برای همکاری ایران با این منطقه خواند.
دکتر حسین احمدی استاد دانشگاه و مدیر گروه مطالعات سیاست خارجی پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر با تاکید بر اینکه «روایت اول»، اولین نقش در جنگ ادارکی و شناختی دارد، راه اندازی این سایت را از منظر تولید ادبیات جدید و تاثیرگذار در حوزه مطالعات قفقاز و مقابله با طرح های دشمن در حوزه پان ترکیسم بااهمیت خواند.
دکتر شعیب بهمن رئیس موسسه مطالعات جهان معاصر نیز در این نشست با تاکید بر کارکرد این تارنما از منظر ترویج تحلیل و آموزش در حوزه قفقاز و شناخت فرایندها در کنار تحلیل رویدادها، به فعالیت های دکتر کاظمی در حوزه ادبیات سازی و گفتمان سازی قفقازی اشاره و از این منظر به نهادینه شدن مفهوم «دالان تورانی ناتو» و نقش آن در روشنگری تحولات اخیر قفقاز پرداخت.
دکتر شعیب بهمن با اشاره به آسیب های سیاست قفقازی کشور تا جنگ دوم قراباغ از جمله تقلیل حوادث توسط برخی محافل، ابهام در حوزه جنگ رسانه ای، فعالیت لابی پان ترکیسم ، فقدان ابتکار عمل رسمی، ناهماهنگی و درپاره ای موارد ارجیحت منافع گروهی و قومی بر ملی، افزود: با تلاش جامعه نخبگانی و تبیین های رسانه ای، سیاست قفقازی ایران با عبور از این آسیب ها، به یک ریل منطقی برگشت و تاسیس تارنمای مطالعات تخصصی قفقاز اقدامی ارزشمند در ادامه این روند است . 
وی با تاکید بر اینکه فعالیت های دکتر کاظمی در روند تبیین تحولات در قفقاز جسورانه و بدون توجه به هزینه های شخصی بوده، افزود: نکته قوت فعالیت های ایشان دخیل کردن نگرش حقوقی و منظر رسانه ای در تبیین تحولات است .  
دیگر سخنرانان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی این تارنمای تخصصی، به موضوعات متعددی از جمله نقش پل گوبل در سیاست خارجی باکو، طرح های دشمن برای استحاله هویت آذربایجانی، طرح های نظام سلطه برای جابجایی جمعیت ها با اهداف ژئوپلیتیک، تلاش لابی ها برای امتداد قومی دادن به تحولات قفقاز ، نقش عدم مجازات ترکیه در مساله کشتار 1915 ارامنه بر شکل گیری پاکسازی قومی در قراباغ، لزوم تقویت حس قفقازی در کشور، کارکردهای علمی، رسانه ای و دیپلماتیک این تارنما و لزوم تبلیغ آن در محافل علمی اشاره کردند.
شایان ذکر است که این تارنمای علمی از سه بخش مجزا شامل «قفقاز و اوراسیا»، «حقوق بین الملل، اقلیت ها و اقوام »، «پژوهش و رسانه های بین المللی» تشکیل شده است .
«دیدگاه روز، کتب، مقالات، تحقیقات، یادداشت ها ، مصاحبه ها ، کنفرانس ها، سخنرانی ها، نظارت علمی، درس گفتارها، موشن گرافیک ها، نشر و نقد کتاب، برنامه ها و مستندهای تلویزیونی و مطالب برگزیده از سایت ها»، عناوین بخش های مختلف این تارنما (به آدرس ahmadkazemi.com) را تشکیل می دهد.
در بخش «دریچه ای به قفقاز و اوراسیا » این تارنمای تخصصی، صدها تحلیل و پژوهش در حوزه قفقاز و و اوراسیا بارگذاری شده است .
احمد کاظمی استاد دانشگاه در حوزه حقوق بین الملل و پژوهشگر ارشد رسانه های بین المللی و مسایل اوراسیا می باشد. از این نویسنده پیش از این کتاب‌های امنیت در قفقازجنوبی (۶۳۰ صفحه) و پان ترکیسم و پان آذریسم (۲۷۳ صفحه)، مفهوم اقلیت در اسناد بین المللی حقوق بشر (531 صفحه)، وضعیت اقلیت ها در ترکیه از منظر حقوق بین الملل(182)، و کتاب رسانه های رسانه های برون مرزی  (1و 2) (مشارکت در نویسندگی) و همچنین دهها مقاله علمی و پژوهشی در حوزه حقوق بین الملل اقلیت ها و مسایل اوراسیا به چاپ رسیده است.
 
https://ccsi.ir//vdcezw8w.jh8nni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه