سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : 25171
دیدار سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بروکسل
سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در میانه تنش‌ها بین دو کشور با یکدیگر در بروکسل دیدار کردند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان امروز شنبه با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در حضور شارل میشل رئیس شورای اروپا در بروکسل دیدار و گفتگو کرد.
این دیدار حدود 3 ساعت به طول انجامید.
باکو و ایروان با نقش آفرینی اتحادیه اروپا و آمریکا به دنبال مذاکره برای حل اختلاف‌های خود هستند درحالیکه در این میان روسیه به عنوان میانجی سنتی آنها درگیر جنگ با اوکراین است.
روسیه امروز شنبه پیشنهاد میزبانی دیدار وزیران خارجه دو کشور را داد و اعلام کرد که معاهده صلح آینده می‌تواند در مسکو امضا شود.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلان کرد که روسیه آماده سازماندهی یک دیدار سه جانبه بین وزیران خارجه در مسکو در آینده نزدیک است.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شده است که نیروهای جدایی طلب ارمنی در قره باغ از اختلال رادیویی علیه سیستم‌های موقعیت یاب هواپیماهای پروازهای داخلی و خارجی در حریم هوایی این کشور استفاده می‌کنند.
بر اساس ادعای این وزارتخانه، این اختلال رادیویی بر روی دو هواپیمای خطوط هوایی جمهوری آذربایجان تاثیر گذاشته است و چنین اتفاق‌هایی یک تهدید جدی برای امنیت هواپیمایی محسوب می شود.
مسئولین منطقه قره باغ این ادعاها را رد کردهاند و آنها را "دروغ مطلق" خواندند.
روز جمعه حدود 6 هزار نفر در قره باغ تجمع کرده و خواستار بازگشایی گذرگاه لاچین شدند. مسئولان محلی در مورد بحران انسانی در این منطقه هشدار داده و از مسکو خواستند تا تردد آزاد از طریق این جاده را تضمین کند.
در جریان دوره‌های قبلی مذاکرات با وساطت غربی‌ها، باکو و ایروان پیشرفت‌هایی به سمت آمادگی برای متن توافق صلح داشتند اما تا امضای آن فاصله زیادی باقی است.
ارمنستان پذیرفته تا قره باغ را به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد، اما درخواست کرده تا ساز و کارهای بین‌المللی از حقوق و امنیت جمعیت ارمنی نشین این منطقه حفاظت کنند.
باکو تاکید دارد که چنین تضمین‌هایی باید در سطح ملی ارائه شود و آنها را در فرمت بین‌المللی نمی‌پذیرد.


  https://ccsi.ir//vdcfyyd0.w6dteagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه