سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 25150
لاوروف: غرب درصدد نفوذ در آسیای مرکزی است
وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو تا زمانی که طالبان یک دولت فراگیر تشکیل نداده و اقدامات لازم برای مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر را انجام نداده و رعایت حقوق اولیه بشر در افغانستان را تضمین نکرده، آنها را به رسمیت نخواهد شناخت.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امروز، سه شنبه در سخنرانی خود در دانشگاه روسی-تاجیک شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان اعلام کرد که کشورهای غربی تلاش می کنند که از طریق امور بشردوستانه و از طریق نظامی به منطقه آسیای مرکزی نفوذ داشته باشند.
لاوروف گفت: «امروز، ما شاهد تلاش‌های عمدی غرب برای نفوذ اجباری به آسیای مرکزی، از جمله  در مسائل بشردوستانه و نظامی، هستیم.»
وی در این رابطه همچنین از شرکای روسیه در این منطقه خواست نگاهی انتقادی به "طرح‌های همکاری در زمینه نظامی و برنامه های آموزشی برای افسران مجری قانون که توسط غربی‌ها به آنها تحمیل می‌شود" داشته باشند.
لاوروف گفت‌وگوی کاری با مقامات طالبان را به نفع امنیت منطقه خواند
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تاکید کرد که برقراری گفتگوی کاری با مقامات جنبش طالبان در افغانستان به نفع کل منطقه است.  سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: ما متقاعد شده‌ایم که برقراری گفت‌وگوی کاری با طالبان که در حال حاضر نیروی سیاسی مسلط بر افغانستان است، منافع امنیتی و توسعه اقتصادی منطقه و همچنین اهداف مربوط به آشتی ملی بین الافغان‌ها که ما دائماً مقامات فعلی کابل را تحت فشار قرار می دهیم، را تامین می‌کند.
وزیر خارجه همچنین تاکید کرد، روسیه نمی تواند طالبان را تا زمانی که یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نداده و اقدامات لازم برای مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر و همچنین تضمین حقوق اولیه بشر در این کشور را تقویت نکند، به رسمیت بشناسد.
روسیه به کمک به نوسازی مجتمع نظامی-فنی تاجیکستان ادامه خواهد داد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگو با سیرو الدین مخردین، وزیر امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد که این کشور همچنان به کمک در  نوسازی مجتمع نظامی-فنی تاجیکستان ادامه خواهد داد.  وی گفت: ما به ارائه کمک‌های مناسب به مقامات دوشنبه در این زمینه ادامه داده و تمامی برنامه ریزی‌های انجام شده برای این منظور محقق خواهد شد.
لاوروف همچنین تاکید کرد که روسیه و تاجیکستان به هماهنگی اقدامات خود در عرصه بین المللی "آنگونه که شایسته دو کشور متحد است" ادامه خواهند داد.
وزیر خارجه تاجیکستان هم به نوبه خود تاکید کرد: روابط مشارکت راهبردی در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و غیره، دو کشور را به یکدیگر متصل کرده است. 
سرگئی لاوروف همچنین امروز در دیدار با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، سلام و بهترین آرزوهای ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه را به  وی رساند. 
  https://ccsi.ir//vdccxsqi.2bqpp8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه