يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : 25122
گفتگوی بلینکن با رئیس جمهور آذربایجان درباره اهمیت بازگشایی کریدور لاچین
وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با رئیس جمهور آذربایجان، در مورد اهمیت بازگشایی کریدور لاچین گفتگو کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، متئو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه در تماسی تلفنی با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، در مورد اهمیت بازگشایی کریدور لاچین برای عبور و مرور شهروندان و کالاها گفتگو کرد.
وی افزود: وزیر خارجه در مورد اهمیت مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان با علی اف گفتگو و بر حمایت آمریکا از این مذاکرات تاکید کرد. وی همچنین عقیده خود مبنی بر امکان برقراری صلح را بیان کرد.
در این بیانیه آمده است: بلینکن همچنین نگرانی عمیق واشنگتن از ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین توسط آذربایجان را اظهار و این اقدام را باعث تحت تاثیر قرار گرفتن تلاش ها برای ایجاد اعتماد در روند برقراری صلح دانست و بر اهمیت بازگشایی این گذرگاه برای عبور و مرور شهروندان و کالاها در سریعترین سرعت ممکن تاکید کرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس جمهور علی اف در این گفتگوی تلفنی بر حمایت آذربایجان از برقراری صلح تاکید کرده و اینکه کشورش مبدع آغاز مذاکرات صلح و عادی سازی روابط با ارمنستان است.
در بیانیه این دفتر آمده است که رئیس جمهور در این تماس اظهار کرده که ایجاد ایست بازرسی در کریدور لاچین برمبنای حق حاکمیت آذربایجان و بر طبق تمام قوانین بین‌المللی است. هدف از این اقدام کنترل و نه محدود کردن حرکات و عبور و مرور شهروندان و کالاهاست و هم اکنون نیز این حرکات از طریق این ایست بازرسی انجام می شود.
در همین حال کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه که سه روز پیش به ارمنستان سفر کرده است، از جمهوری آذربایجان خواست تا هرچه سریعتر اجازه عبور و مرور شهروندان و کالا در گذرگاه لاچین را صادر کند.
وی افزود: آذربایجان موظف است که به دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری درباره گذرگاه لاچین احترام بگذارد.
دولت آذربایجان به تازگی در این گذرگاه یک ایست بازرسی قرار داده و عبور و مرور شهروندان و کالا را با مشکل روبرو کرده است.
آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان هم در این نشست تاکید کرد ایروان هیچ برنامه‌ای برای گفتگو با باکو درباره برداشتن این ایست بازرسی از کریدور لاچین ندارد و باکو باید هرچه سریعتر مجوز عبور و مرور در این منطقه را صادر کند زیرا این موضوع در جریان مذاکرات سه جانبه در 9 نوامبر 2020 حل و فصل شده بود.
طی 3 سال گذشته که از پیمان آتش بس مسکو بعد از جنگ 44 قره باغ می گذرد، طرفین درگیری های مرزی با یکدیگر داشته‌اند و هر یک، دیگری را متهم به آغاز درگیری می کند. از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان که به بهانه آسیب به محیط زیست، در 12 دسامبر 2022 تعدادی از شهروندان خود را برای بستن گذرگاه لاچین مستقر کرده بود، با ایجاد ایست بازرسی و عدم اجازه به صلح بانان روس برای انجام وظایف خود، در قرارداد آتش بس مسکو ایجاد اخلال کرده است. این گذرگاه تنها راه ارتباطی ارمنستان و ناگورنو- قره باغ است و صلح بانان روسی به طور موقت در آنجا مستقر شده اند.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اظهار کرد که منطقه قره باغ به دلیل بسته شدن این کریدور با کمبود مواد غذایی روبرو شده است. در 14 دسامبر سال گذشته ارمنستان درخواست کرد که دادگاه حقوق بشر اروپا، آذربایجان را ملزم به بازگشایی گذرگاه لاچین کند.
  https://ccsi.ir//vdcb58b5.rhbs5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه