سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : 25117
لاوروف: جهان تک قطبی به مرکزیت آمریکا در حال نابودی است
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، تلاش برای ایجاد مدل تک قطبی نظم جهانی با مرکز تصمیم گیری در آمریکا، شکست خورده، سهم چند کشور محدود گروه ۷ در اقتصاد جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و وزنه کشورهای دارای بازارهای نوظهور به طور پیوسته در حال افزایش است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز شنبه در پیام خوشامدگویی خود برای شرکت کنندگان در کنفرانس آنلاین جهانی چندقطبی، اعلام کرد که تلاش های ایالات متحده و اقمارش برای منزوی ساختن روسیه در عرصه بین‌المللی با شکست مواجه شده است. 
لاوروف تاکید کرد: تلاش‌ها برای ایجاد مدل تک قطبی نظم جهانی که مرکز تصمیم گیری آن در ایالات متحده است، شکست خورده است. غرب جمعی تلاش می کند تا بر روند تاریخ تأثیر بگذارد و بقیه جهان را وادار به تبعیت از دستورات تحمیلی خود کند، اما طبیعتاً شکست می خورد. مراکز جدید جهانی بر اساس منافع ملی اساسی خود هدایت می شوند، سیاست مستقلی را در امور داخلی و خارجی دنبال کرده و نمی خواهند "گروگان بازی های ژئوپلیتیکی کشورهای غربی و مجری اراده آنها" باشند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: ما شاهد هستیم که چگونه مراکز جدید جهانی، عمدتاً در اوراسیا، منطقه آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین، با تکیه بر اصل استقلال و حاکمیت کشورها و هویت فرهنگی و تمدنی خویش به موفقیت های چشمگیری در زمینه های مختلف دست می یابند.
به گفته لاوروف، پر خواسته‌ترین و هماهنگ‌ترین گزینه برای همزیستی کشورهای جهان امروزی، اتحاد تلاش های مراکز کلیدی جهانی است که بر اساس منشور سازمان ملل متحد و توازن منافع باشد. وی خواستار تشریک مساعی برای گفتگوی متقابلاً محترمانه بین تمدن ها، مذاهب و فرهنگ های مختلف به منظور تشکیل یک ساختار جهانی چند مرکزی شد.
وی تاکید کرد که مسکو همچنان به تقویت اصول چند قطبی، قانونی و دموکراتیک متعهد است. وی به آمادگی مقامات روسی برای همکاری در این راستا و هماهنگی اقدامات خود با افراد همفکر از جمله در قالب انجمن های بین‌المللی اشاره کرد.
لاوروف: کشورهای بیشتری  مایل به عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس  هستند
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنانش یادآور شد که هرچه می گذرد، کشورهای بیشتر و بیشتری در مناطق جنوبی جهان به دنبال ایجاد روابط با سازمان همکاری شانگهای (SCO) و گروه بریکس (BRICS) و تبدیل شدن به اعضای کامل این تشکلها هستند. به عقیده وی، در حال حاضر زیرساختار های روابط بین الملل در حال تغییر و به روز رسانی است.
سرگئی لاوروف ادامه داد: بعنوان مثال، گروه بریکس را به حق می توان نوعی «شبکه» تعاونی نامید که بر روی خطوط تقسیم قدیمی شمال-جنوب و غرب-شرق بوجود آمده است. تصادفی نیست که کشورهای بسیاری در جنوب جهان تلاش می کنند تا با این تشکیلات ارتباط نزدیک تری برقرار کنند تا به عضویت کامل آنها درآیند. 
علاوه بر این، وی تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قبلاً به اجتناب ناپذیری گرایش به سمت چندقطبی شدن جهان اشاره کرده بود. به گفته لاوروف، در این شرایط، "کسانی که این اقعیت را درک نکرده و از این روند پیروی نمی کنند" متضرر خواهند شد.
لاوروف همچنین یادآور شد که سهم کشورهای گروه G7 در اقتصاد جهانی طی 30 سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته، در حالی که وزنه کشورهای دارای بازارهای نوظهور به طور پیوسته در حال افزایش است. وزیر خارجه روسیه گفت: واقعیات خود بیانگر همه چیز است. در طول سه دهه گذشته، سهم کشورهای G7 در اقتصاد جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. و وزن کشورهای دارای بازارهای نوظهور به طور پیوسته در حال افزایش است. اکنون اولین قدرت اقتصادی در جهان از نظر برابری قدرت خرید، چین است که به طرز ماهرانه‌ای مکانیسم‌های بازار و روش‌های دولتی تنظیم را با یکدیگر ترکیب می‌کند.
 
  https://ccsi.ir//vdcfeyd0.w6dtyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه