پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : 25108
کمک بلاعوض ایران به جمهوری آذربایجان
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز سید حسین موسویان در صفحه فیسبوک خود به بیان خاطره ای از دوران ماموریتش در آلمان و تعاملش با سفیر وقت جمهوری آذربایجان در آلمان پرداخت.
سید حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان و سفیر سابق ایران در آلمان نوشت: در مورخ ۲۳ آبان ۱۳۷۲ آقای حسین صادق اف، سفیر جمهوری آذربایجان در آلمان، من را به شام دعوت کرده بود. او قبلا وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بود. در جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، طرف های ارمنی بخشی از خاک ‌ جمهوری آذربایجان را گرفته بودند و دهها هزار  آواره آذری در مرزهای ایران تحت پوشش و میهمان نوازی ایران قرار گرفته بودند و دهها هزار آواره آذری هم وارد خاک ایران شده بودند.
سفیر جمهوری آذربایجان وضع کشورش را خیلی بحرانی توصیف کرد و راه حل خواست. گفتم کلید حل مشکل در دست مسکو است. اجلاس سران روسیه، ترکیه، ایران و جمهوری آذربایجان تشکیل شود، ایران و ترکیه قول چند میلیارد کار اقتصادی به مسکو بدهند و مسکو هم خروج ارتش ارمنستان را تضمین کند. سفیر پیشنهاد را فوق العاده دانست و گفت سریعا به آقای علی اف رئیس جمهور آذربایجان منتقل خواهد کرد.
در آن ایام سفارت جمهوری آذربایجان در آلمان وسیله نقلیه نداشت و من یکی از اتومبیل‌های سفارت ایران در آلمان را در اختیار سفیر گذاشته بودم که تنها اتومبیل سفارت‌شان بود. سفیر آذربایجان در این ملاقات از من خواست که اتومبیل را به آنها بفروشیم. به وی گفتم که تلاش می‌کنم هدیه باشد چون می‌دانستم که پولی ندارند و سفیر جمهوری آذربایجان هم قبلا وزیر خارجه بوده و باید شأن او حفظ می‌شد. در نهایت هم با موافقت تهران، اتومبیل را به سفارت جمهوری آذربایجان در آلمان هدیه دادم.
پی‌نوشت: این گوشه کوچکی از کمکهای سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان است. حاکمان این جمهوری با نمک نشناسی همه کمک های جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته و با گره زدن تداوم حکومت خود با وعده‌های پوچ انگلیسی و اسرائیلی... هر آنچه دشمنان ایران دیکته می‌کنند را اجرا می‌کنند. تجربه تاریخی ثابت کرده است تنها مشروعیت مردمی و داخلی موجب پایداری و ثبات حکومتها شده است و هیچ دولتی با حمایت خارجی در بلند مدت دوام نیاورده است.  
 
https://ccsi.ir//vdcfcyd0.w6dtxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه