سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ , 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : 25084

زلزله ترکیه| ۳۳۸۰ کشته/ ۱۳.۵ میلیون نفر در خیابان/اعلام عزای عمومی

تلاش برای نجات شهروندان ترکیه که زیر آوار زلزله مانده‌اند همچنان در جریان است.
زلزله ترکیه| ۳۳۸۰ کشته/ ۱۳.۵ میلیون نفر در خیابان/اعلام عزای عمومی
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ساعت 4 بامداد روز دوشنبه 17 بهمن ماه زلزله ای به قدرت 7.6 ریشتر(بر اساس مرکز زلزله نگاری آمریکا 7.8 ریشتر) رخ داد که منجر به خسارات زیادی در 10 استان جنوبی این کشور شده است. دومین زمین لرزه بزرگ با قدرت 7.4 ریشتر نیز در ساعت 14 دوشنبه رخ داد که منجر به تشدید خسارات شد.
این زلزله ها در عمق 7  و 14 کیلومتری زمین رخ داده و کانون آنها شانلی اورفا بوده که در شهرهای حاتای، آدیامان، عثمانیه، وان، موش، غازی عنتاب، سیواس، آدانا و قیصری نیز خسارات سنگینی بر جای گذاشته است.
تاکنون 3381 نفر در این زلزله جان خود را از دست داده و 20416 نفر نیز مصدوم شده اند. همچنین 6217 بنا ویران شده است.
13.5 میلیون نفر تحت تاثیر زلزله
مراد کوروم وزیر شهرسازی و محیط زیست ترکیه اعلام کرد که بر اثر زلزله های دیروز، 13.5 میلیون نفر از شهروندان ترکیه در جنوب این کشور تحت تاثیر قرار گرفته و شب را در خیابانها سپری کردند.
 
ارسال بیمارستان صحرایی از جمهوری آذربایجان
نیروهای امدادی جمهوری آذربایجان به همراه پتو، لوازم الکترونیکی گرمایی و تجهیزات بیمارستان صحرایی به مناطق زلزله زده ترکیه اعزام شدند. 400 نیروی امدادی اعزام شده است.
 
تجمع مردم در شهرهای مختلف برای اهدای خون
به دنبال اعلام نیاز هلال احمر ترکیه برای اهدای خون، شهروندان این کشور در شهرهای مختلف با حضور در بیمارستانها و مراکز درمانی، اقدام به اهدای خون کردند. همچنین مردم در شهرهای مختلف از جمله آنکارا و استانبول برای کمک به زلزله زدگان راهی فرودگاهها شده اند.
 
 
یک هفته عزای عمومی در ترکیه
شامگاه دوشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پی زلزله رخ داده در این کشور که منجر به خسارات بسیاری شده است، یک هفته عزای عمومی اعلام کرد.
تماس تلفنی امیرعبدالهیان با چاووش اوغلو
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه‌شب با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه تلفنی گفتگو کرد.
امیرعبداللهیان گفت: خبر حادثه تلخ زلزله در جنوب ترکیه، اینجانب، دولت و ملت ایران را بسیار متأثر و متألم کرد، این حادثه را خدمت جنابعالی، دولت و مردم عزیز جمهوری ترکیه به‌ویژه خانواده‌های مصیبت‌دیده تسلیت می‌گوییم. در این شرایط سخت، کنار ملت و دولت ترکیه هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بر اساس دستورات رئیس جمهوری، سازمان هلال احمر ایران برای همکاری کامل با شما و ارائه کمک‌های لازم آمادگی دارد، در همین راستا امشب تیم پزشکی و امدادی هلال احمر ایران برای کمک به نجات آسیب‌دیدگان وارد ترکیه می‌شوند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: ما علاوه بر مردم عزیز ترکیه، نگران وضعیت ایرانیان و دانشجویان مقیم در مناطق زلزله‌زده هستیم و از مساعدت شما در کمک به وضعیت آنان سپاسگزاریم.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان برای درگذشتگان رحمت و غفران الهی، برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده‌های مصیبت‌دیده صبر و بردباری و برای ملت ترکیه سربلندی و بهروزی مسئلت کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این گفتگو از حمایت و‌ ابراز همدردی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، دولت و ملت ایران با رئیس جمهور، دولت و ملت ترکیه قدردانی کرد.
وزیر خارجه ترکیه با تشریح وضعیت زلزله کنونی و خسارات اولیه وارده، بابت آمادگی ایران برای اعزام تیم پزشکی و امدادرسانی هلال احمر نیز تشکر و قدردانی کرد.
وی همچنین بر توجه دولت ترکیه به وضعیت ایرانیان و دانشجویان و همکاری با سفارت ایران در آنکارا و سرکنسولگری ایران در ارزروم برای ارائه هرگونه مساعدت به آنها تأکید کرد.
  https://ccsi.ir//vdci5uar.t1awv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه