پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : 25046
هشدار وزارت دفاع ترکیه به یونان
وزیر دفاع ترکیه به یونان هشدار داد که اگر جزایر واقع در دریای اژه را مسلح کرده و آب‌های سرزمینی خود را گسترش دهد، با پیامدهای جدی روبرو می‌شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اخیرا رسانه‌های یونان گزارش دادند که مرزهای دریایی این کشور تا ۱۲ مایل به سمت جزیره کرت می‌توانند پیش بروند. در واکنش به این موضوع، ترکیه گفت که اجازه نمی‌دهد حتی یک مایل به آب‌های سرزمینی یونان اضافه شود.
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت:‌ همه باید بدانند که یک گام اشتباه در این مورد می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد. آتن در حال انجام اقدامات تحریک‌آمیز است.
روز پنجشنبه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، یونان را به صورت مستقیم تهدید کرد و هشدار داد، اگر آتن آب‌های سرزمینی خود را در دریای اژه گسترش دهد، با پیامدهای جدی روبرو می‌شود.
وی ادامه داد، تصمیم ۱۹۹۵ پارلمان ترکیه درباره این مساله بدون ابهام و همچنان اجرایی است.
آنکارا پیشتر اعلام کرده بود که پیشروی یونان در آب‌های منطقه‌ای دلیلی برای جنگ است.
ترکیه بر این باور است که اگر یونان آب‌های سرزمینی خود را که اکنون شش مایل است به ۱۲ مایل گسترش دهد، در حقیقت وارد آب‌های سرزمینی ترکیه شده و این به معنای عقب راندن آنکارا از آب‌های بین‌المللی است و باعث می‌شود تا ترکیه در آب‌های سرزمینی خود گیر بیفتد.
ترکیه و یونان چندین دهه است که در تنش به سر می‌برند و خطر درگیری مسلحانه بین دو کشور از ۲۰۲۰ شدت یافته است. مناقشات منطقه‌ای شامل ادعای مالکیت در شرق مدیترانه، مناقشه در دریای اژه، قبرس و مرزبندی دریایی بین دو کشور وجود دارد. ترکیه بارها دولت آتن را به استقرار تسلیحات در جزایر واقع در دریای اژه که نقض معاهده ۱۹۲۳ لوزان است، متهم کرده است.
  https://ccsi.ir//vdcg3z9x.ak9nt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه