پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 25039
انتقاد اتحادیه اروپا از نزدیکی ترکیه و روسیه
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مشارکت نزدیک ترکیه با روسیه با وجود جنگ اوکراین و تحریم های شدید غرب علیه مسکو ابراز نگرانی کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، همکاری نزدیک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش باعث نارضایتی اتحادیه اروپا شده است.
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این را دلیلی برای نگرانی بزرگ می داند و بر اجرای تحریم‌ها تاکید می‌کند.
اتحادیه اروپا نگران است که با وجود جنگ روسیه در اوکراین و تحریم‌های شدید غرب علیه مسکو، مشارکت ترکیه با روسیه بسیار نزدیک شده است. گروه رسانه‌ای فونکه بر اساس نامه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پارلمان اروپایی نوشت: تعمیق روابط اقتصادی میان ترکیه و روسیه «دلیلی برای نگرانی شدید» ایجاد می‌کند.
در این نامه آمده است: ادامه سیاست ترکیه درعدم پیوستن به اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز نگران کننده است. بر اساس این گزارش، بورل خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا و ترکیه یک اتحادیه گمرکی تشکیل می‌دهند و بنابراین جابجایی آزاد کالاها را اعطا می‌کنند که شامل کالاهای «دو منظوره» نیز می‌شود، یعنی کالاهایی که می‌توانند برای مقاصد غیرنظامی و نظامی استفاده شوند. بورل هشدار داد که مهم است که ترکیه هیچ راه حلی به روسیه ( برای دور زدن تحریم ها) ارائه نکند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می‌خواهد امروز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفتگو کند. اردوغان اعلام کرد که هدف از این مذاکرات تقویت کریدور کشتی‌های باری در دریای سیاه است که با توافق غلات ایجاد شده است. وی جزئیاتی ارائه نکرد.
با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل، روسیه و اوکراین در ماه جولای توافقنامه‌ای برای صادرات غلات اوکراینی از طریق کریدور در دریای سیاه امضا کردند. این توافق به محاصره چند ماهه صادرات غلات اوکراین در نتیجه جنگ روسیه پایان داد. کشتی‌های در مسیر یا از بنادر اوکراین در یک مرکز مشترک در استانبول توسط تیم‌هایی متشکل از نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل بررسی می‌شوند.
 
  https://ccsi.ir//vdci3uar.t1awp2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه