سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ , 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : 25036
حجم مبادلات تجاری روسیه و ایران به یک رکورد بی سابقه رسید
به گفته معاون سرویس گمرک فدرال روسیه، در سال جاری صادرات این کشور با ایران ۲۷ درصد و واردات ۱۰ درصد افزایش یافته و جمهوری اسلامی در بین کشورهای حاشیه دریای خزر، رتبه دوم تجارت با روسیه را به خود اختصاص داده است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ولادیمیر ایوین" معاون سرویس گمرک فدرال روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» که صبح امروز (دوشنبه) منتشر شده، اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران در 10 ماه سال 2022 از یک رکورد بی سابقه برجای گذاشت و از مرز چهار میلیارد دلار گذشت. 
بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال که روزنامه ایزوستیا مورد مطالعه قرار داده، گردش مبادلات بازرگانی بین مسکو و تهران در سال گذشته کمی بیش از 4 میلیارد دلار بوده است. با این حال، از ماه ژانویه تا اکتبر سال 2022، حجم تجارت بین دو طرف از ارقام کل سال 2021 نیز فراتر رفته و یک رکورد جدید برجای گذاشته است.
ولادیمیر ایوین، معاون سرویس گمرک فدرال فدراسیون روسیه، به این روزنامه گفت: صادرات با ایران 27 درصد و واردات 10 درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب، در بین کشورهای حاشیه دریای خزر، ایران رتبه دوم تجارت با  روسیه را به خود اختصاص داده است. 
به گفته وی، بیشترین مبادلات بازرگانی بین دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی است. روسیه مواد خام غذایی و کشاورزی ایران را تامین می کند که حدود 90 درصد از کل صادرات به این کشور را به خود اختصاص داده است. در ساختار واردات روسیه از ایران نیز همین محصولات رتبه اول را به خود اختصاص دادند و سهم آنها 60 درصد از کل حجم واردات از ایران است.
این مقام گمرک تاکید کرد: علاوه بر این، ایران مواد معدنی، مواد ساختمانی، محصولات پلاستیکی و تعدادی دیگر از کالاها را به فدراسیون روسیه صادر می کند.
کارشناسان بهبود همکاری های تجاری بین تهران و مسکو را مرهون روابط دوستانه دو کشور، تجربه چندین ساله ایران در توسعه اقتصاد ملی این کشور در شرایط فشار تحریم ها و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب آن می دانند که امکان ایجاد مسیرهای عرضه جدید را فراهم کرده است.
در این رابطه، سرگئی کاتیرین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در گفتگو با ایزوستیا گفت: دلیل اصلی رشد تجارت متقابل، تحریم های دسته جمعی غرب علیه روسیه و گسستن روابط مرسومی است که پیش از این نیز وجود داشت. به گفته وی، ایران در این مورد علاقه خاصی دارد. اولاً این کشور یک پل راهبردی در تجارت با خاورمیانه، جنوب و جنوب شرق آسیا است، مناطقی که از نظر تجاری برای روسیه جالب هستند.
وی افزود: ثانیاً، ایران تجربه بی نظیری از حفظ بقای چندین ساله تحت اعمال فشارهای تحریمی غرب دارد. در عین حال، این کشور به دنبال تأمین کالاهایی مورد نیاز خود است که برخی از کشورهای غربی آن را ممنوع کرده بودند، در حالی که برخی دیگر از فروش آن می ترسیدند و به همین دلیل موفق شد در توسعه برخی از صنایع خود پیشرفت های قابل توجهی را به دست آورد که این مسئله به طور واقع بینانه دامنه همکاری امیدوار کننده بین ایران و روسیه را گسترش می دهد و این مسئله نه تنها در عرصه تجارت، بلکه در زمینه تولید نیز مطرح است. 
رئیس اتاق بازرانی روسیه یادآور شد که در بسیاری از زمینه ها مسکو می تواند واردات  را با تولیدات داخلی جایگزین کند.با این حال، در مقایسه با ایران، روسیه بسیار بیشتر در اقتصاد جهانی ادغام شده و بسیار بیشتر به واردات از خارج وابسته است و به محدودیت‌های صادرات نفتی نیز حساس‌تر است و در این زمینه می تواند از تجربه ایران استفاده کند.
 
  https://ccsi.ir//vdcfvxd0.w6dtmagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه