سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ , 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : 24983
امضای پروتکل صلح میان قرقیزستان و تاجیکستان
روسای کمیته‌های امنیت ملی قرقیزستان و تاجیکستان پروتکلی را در مورد باثبات کردن اوضاع در مرز و برقراری صلح میان این دو کشور امضا کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، خبرگزاری «تورموش» روز دوشنبه به نقل از کامچیبیک تاشی‌یف، رئیس کمیته امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرد: ما با تاجیکستان یک پروتکل امضا کردیم. هدف اصلی این پروتکل، باثبات کردن اوضاع و برقراری صلح میان این دو کشور و انجام اقداماتی در راستای حل و فصل اوضاع موجود است. من این پروتکل را از طرف قرقیزستان و سایمومیم یتیموف، رئیس کمیته امنیت ملی تاجیکستان این پروتکل را از طرف تاجیکستان امضا کردیم.
وی افزود: اوضاع در منطقه باتکن در حال باثبات شدن است. قرار است عصر سه‌شنبه نیز نشست دیگری برگزار کنیم.
اوضاع در مرز قرقیزستان-تاجیکستان از ۱۴ سپتامبر متشنج شد. طرف قرقیز اعلام کرد که نیروهای گارد مرزی تاجیکستان روز چهارشنبه به یک بخش مرزی در نزدیکی «بولاک-باشی» در منطقه «باتکن» قرقیزستان نفوذ کرده و حالت جنگی به خود گرفتند. نیروهای گارد مرزی تاجیکستان در واکنش به درخواست خروج از این منطقه شروع به تیراندازی کردند. چند ساعت بعد درگیری‌های مسلحانه در مناطق «کاک-سای» و «پاکسی-آریک» گزارش شدند. سرویس مرزی قرقیزستان ۱۷ سپتامبر اعلام کرد که بخش «اوش» این مرز مورد حملات خمپاره‌ای قرار گرفته است.
سرویس گارد مرزی قرقیزستان از ۱۸ سپتامبر هیچ درگیری جدیدی را گزارش نداده است. سرویس‌های مجری قانون هر دو کشور گشت‌زنی‌های مشترکی را در امتداد این مرز به راه انداخته‌اند.   
براساس تازه‌ترین آمار، در این درگیری‌ها ۵۹ تبعه قرقیز کشته و ۱۴۴ تن دیگر زخمی شدند. حدود ۱۴۰ هزار تن نیز از شهرک‌های قرقیزنشین در نزدیکی مرز تخلیه شدند. یک وضعیت فوق‌العاده در منطقه باتکن اعلام شده است. روز دوشنبه، روز عزای عمومی در قرقیزستان اعلام شده بود.
 
  https://ccsi.ir//vdcfm1d0.w6djcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه