سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ , 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : 24980
بیش از ۸۰ کشته در درگیری مرزی قرقیزستان و تاجیکستان
در حالی‌که بیشکک و دوشنبه، یکدیگر را به کمپین اطلاع رسانی نادرست درباره درگیری‌ مرزی اخیر متهم می‌کنند، رئیس‌ جمهوری روسیه از قرقیزستان و تاجیکستان خواست تا از تشدید تنش جلوگیری و گام‌هایی برای حل مشکلات با روش‌های منحصراً مسالمت‌آمیز بردارند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان شب گذشته گزارش داد که تعداد قربانیان درگیری چند روز گذشته در مرز قرقیزستان با تاجیکستان به 46 نفر افزایش یافته است.
این وزارتخانه یادآور شده که تعداد مجروحان این درگیری‌ها نیز به 140 نفر افزایش یافت که از این تعداد، هفت نفر بعد از درمان سرپایی مرخص شدند.
روز گذشته همچنین مشخص شد که نیروهای مسلح قرقیزستان عملیات تخلیه ساکنان مناطق هم مرز با تاجیکستان را به پایان رساندند و  در مجموع حدود 142 هزار نفر از روستاهای مرزی تخلیه شدند.
در همین حال، صدیر جپاروف، رئیس جمهوری قرقیزستان، امروز، دوشنبه، 19 سپتامبر را به منظور بزرگداشت یاد کشته شدگان در درگیری مرزی با تاجیکستان، "عزای ملی" اعلام کرده است.
وزارت امور خارجه تاجیکستان: 35 نفر در جریان درگیری با قرقیزستان کشته شدند
وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان از کشته شدن 35 شهروند این کشور در جریان درگیری مسلحانه در مرز با قرقیزستان خبر داد. در بیانیه منتشره آمده است: در نتیجه حملات مسلحانه قرقیزستان، 35 شهروند تاجیکستانی جان خود را از دست داده و حدود 30 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
وزارت خارجه تاجیکستان همچنین قرقیزستان را به ایجاد کمپین اطلاعاتی علیه این کشور متهم کرد که باعث افزایش تنش در مرز شده است.  شوخین صمدی، سخنگوی وزارت خارجه تاجیکستان به خبرگزاری تاس گفت: «کمپین اطلاع رسانی طرف قرقیزستانی با استفاده از "دروغ و کنایه آشکار" یک اقدام "متجاوزانه" علیه تاجیکستان است که دقیقاً چنین اقداماتی "تنش در منطقه مرزی را افزایش داده است".»
وزارت خارجه قرقیزستان درگیری با تاجیکستان را یک اقدام تجاوزکارانه برنامه ریزی شده خواند
وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان شب گذشته اعلام کرد که درگیری مرزی با تاجیکستان یک اقدام تجاوزکارانه مسلحانه از پیش برنامه ریزی شده علیه حاکمیت این کشور بوده است.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت خارجه لازم می‌داند اعلام کند که رویدادهای رخ داده در تاریخ 14 تا 17 سپتامبر 2022 در خاک کشور مستقل ما، یک اقدام تجاوزکارانه مسلحانه از پیش برنامه‌ریزی‌شده از سوی جمهوری تاجیکستان علیه کشورمان تلقی می‌شود».
در عین حال، وزارت خارجه قرقیزستان تأکید کرد که «اتهامات بی‌اساس از سوی تاجیکستان مبنی بر ارتکاب «عمل تجاوز مسلحانه» تلاشی ناچیز برای انتقال مسئولیت و مقصر جلوه دادن قرقیزستان در این حوادث است.»
طبق این اطلاعات، طرف تاجیکستانی یک کمپین اطلاعات نادرست گسترده را با هدف بی اعتبار کردن اقدامات دفاعی جمهوری قرقیزستان راه اندازی کرده است که اصلاً با واقعیت مطابقت ندارد.
پوتین از قرقیزستان و تاجیکستان خواست تا هر چه سریعتر مشکلات مرزی را حل کنند
ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه از همتایان خویش در قرقیزستان و تاجیکستان خواست تا از تشدید تنش جلوگیری کنند و اقداماتی را برای حل و فصل سریع اوضاع صرفاً از راه‌های صلح‌آمیز اتخاذ کنند.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین با اعلام این مطلب، یادآور شد که رئیس جمهوری روسیه روز گذشته، یکشنبه با "صدیر جپاروف" و "امامعلی رحمان" رهبران قرقیزستان و تاجیکستان مذاکراتی تلفنی داشته و با آنها در خصوص وخامت اوضاع در مرز مشترک دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان گفتگو کرده است.
طبق این اطلاعات، ولادیمیر پوتین آمادگی روسیه برای ارائه کمک‌های لازم به منظور تضمین ثبات در منطقه مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان را تایید کرد. ضمن اینکه طرفین در خصوص ادامه تماسها توافق کردند.
دفتر مطبوعاتی  رئیس جمهوری قرقیزستان نیز به نوبه خود، یادآور شد که جپاروف به پوتین از وضعیت فعلی، تعداد کشته‌ها و مجروحان طرف قرقیزستان و همچنین میزان تخریب در تاسیسات زیرساختاری عمرانی و اجتماعی روستاهای مرزی منطقه باتکن این کشور در نتیجه درگیری مرزی اخیر اطلاع داده است.
دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری تاجیکستان نیز اعلام کرد که رحمان و پوتین در این گفت وگوی تلفنی، علاوه بر مناقشه اخیر در مرز قرقیزستان، برخی موضوعات مهم در روابط دوجانبه مشارکت راهبردی و سایر جنبه‌های تأمین امنیت منطقه را نیز مورد بررسی قرار دادند.
اولین تبادل آتش طی چند ماه اخیر در مرز قرقیزستان و تاجیکستان روز چهارشنبه 14 سپتامبر رخ داد. پس از آن، ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو آماده کمک به دو کشور همسایه: تاجیکستان و قرقیزستان برای حل و فصل مسائل مرزی است.
 
  https://ccsi.ir//vdccxoqi.2bq048laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه