پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : 24971
گفتگوی تلفنی وزیر دفاع روسیه با مقامات نظامی آذربایجان و ارمنستان/ ادامه اعتراضات در ایروان
در شرایطی که گروه پیشرو سازمان پیمان امنیت جمعی برای بررسی وضعیت و کمک به کاهش تنش بین باکو و ایروان به ارمنستان اعزام شده است، وزیر دفاع روسیه نیز در گفتگو با رئیس ستاد کل ارتش آذربایجان و وزیر دفاع ارمنستان، اوضاع منطقه را بررسی کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت دفاع فدراسیون روسیه شب گذشته اعلام کرد که "سرگئی شویگو" وزیر دفاع این کشور روز پنجشنبه در تماس تلفنی با سرهنگ "کریم ولی‌اف"، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان، با وی درباره تشدید اوضاع کنونی در منطقه قفقاز جنوبی گفتگو کرد.
طبق این اطلاعات، ژنرال شویگو همچنین با "سورن پاپیکیان"، وزیر دفاع ارمنستان نیز درباره تشدید وضعیت مرزی با آذربایجان و همچنین انجام وظایف نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره باغ کوهستانی مستقر هستند، تبادل نظر کرد.
جزییات بیشتری درباره محتوای این مذاکرات فاش نشده است.
وزیر دفاع ارمنستان در همان روز پنجشنبه اعلام کرد که هیئت نمایندگی از سوی ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی با توجه به شرایط وخیم تر شدن اوضاع در مرز ارمنستان و آذربایجان وارد ایروان شده است.
ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی نیز  اعلام کرد که گروه پیشرو این سازمان که به ارمنستان اعزام شده، پیشنهاداتی را برای کاهش تنش در منطقه ارائه خواهد کرد. در این پیام آمده است: «وظیفه تهیه پیشنهادهایی برای تنش زدایی به وجود آمده به نمایندگان این سازمان سپرده شده است».
همچنین یادآوری شده که ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی به منظور تجزیه و تحلیل وضعیت در محل و درک علل درگیری نظامی بوجود آمده در بخشی از مرز مشترک ارمنستان و آذربایجان و یافتن راه هایی برای حل مشکلات به ارمنستان اعزام شده است.
تاکید ایروان بر نقش روسیه، فرانسه و آمریکا در تثبیت اوضاع در مرزها
همچنین روز پنجشنبه، آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان اعلام کرد که روسیه، فرانسه و ایالات متحده، به طور مساوی در برقراری آتش بس با آذربایجان مشارکت داشتند. سیمونیان در عین حال یادآور شد که ایالات متحده نیز در این موضوع نقش داشته است.
انتظار می رود که پوتین امروز، جمعه در سمرقند با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و در خصوص وضعیت کنونی در منطقه با وی گفتگو کند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته یادآور شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، روز چهاشنبه با یکدیگر گفتگوی تلفنی انجام داده بودند.
اعتراضات در ارمنستان برای استعفای پاشینیان ادامه دارد
این در حالی است که اعتراضات خیابانی در ایروان، پایتخت ارمنستان همچنان ادامه دارد و مردم این کشور خواستار برکناری نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور هستند. معترضان شب گذشته در مقابل دفتر رئیس جمهوری سابق رابرت کوچاریان، تجمع کردند.
شب پنجشنبه سپتامبر، 35 نماینده جناح مخالف در پارلمان ارمنستان با امضای سندی، خواستار آغاز روند استیضاح پاشینیان شدند. مخالفان همچنین از نمایندگان حزب حاکم نیز خواستند تا برای نجات کشور به این طرح بپیوندند.
تظاهرات گسترده در ایروان پس از انتشار اطلاعاتی مبنی بر اینکه طرف ارمنی گویا قرارداد صلح با آذربایجان امضا کرده، آغاز شد.
در شهر گیومری، که دومین شهر بزرگ ارمنستان است، مخالفان پاشینیان خیابان مرکزی این شهر را مسدود کردند و پس از آن به سمت ایروان در حال حرکت هستند تا به معترضان پایتخت بپیوندند.
 
  https://ccsi.ir//vdccsoqi.2bq0m8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه