سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : 24941
سفیر روسیه در ایران: نقاط مشترک زیادی بین مسکو و تهران وجود دارد
سفیر روسیه در تهران با اشاره به نقاط مشترک متعدد در سیاست روسیه و ایران در عرصه بین‌المللی، یادآور شد که همکاری فعالی بین دو کشور در زمینه حل و فصل اوضاع در سوریه، منطقه قفقاز جنوبی، مسائل دریای خزر و در خصوص افغانستان وجود دارد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "لوان جاگاریان" سفیر تام الاختیار روسیه در تهران در گفتگوی اختصاصی با روزنامه "ایزوستیا"، چاپ مسکو اعلام کرد: حتی قبل از شروع عملیات ویژه روسیه برای حفاظت از غیرنظامیان در منطقه دونباس اوکراین، نقاط مشترک زیادی در سیاست فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران وجود داشت.
این دیپلمات یادآور شد که روسیه در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به طور فعال با ایران همکاری داشته و دارد و مهمترین عرصه‌های مشارکت دو کشور در رابطه با حل و فصل مشکلات در سوریه، منطقه قفقاز جنوبی و همچنین در خصوص مسائل دریای خزر و کمک به صلح و ثبات در افغانستان است. به گفته وی، مشارکت روسیه و ایران در سوریه و مبارزه مشترک آنها با تروریسم در این کشور،  اهمیت بسیار زیادی دارد و مشارکت نظامی هر دو کشور در سوریه، قانونی و با درخواست مقامات دمشق صورت گرفته است.
جاگاریان تاکید کرد: «علاوه بر اینها، ما به طور فعال در سایر عرصه‌های بین‌المللی در رابطه موضوعات بسیار مهم بین‌المللی، از جمله در زمینه امنیت اطلاعاتی همکاری داریم. یکی از جنبه‌های اصلی همکاری ما بحث حقوق بشر است. در این راستا روسیه و ایران همکاری نزدیکی برای مقابله با سیاست دوگانه و ریاکارانه کشورهای غربی دارند.»
سفیر روسیه همچنین یادآور شد که امضای توافقنامه جامع در زمینه توسعه همکاری‌های دوجانبه که قرار است امضا شود و برای هم مقامات مسکو و هم تهران اهمیت زیادی دارد، فرصت‌های جدیدی را برای گسترش مشارکت بین فدراسیون روسیه و ایران در تمامی زمینه‌ها باز خواهد کرد. جاگاریان افزود،  یکی از وظایف مهم وی در حال حاضر، کار با شرکای ایرانی به روی این سند بزرگ است که با توجه به تغییرات کلی بوجود آمده در سطح جهانی، توافقات دوجانبه برای توسعه همکاری‌ها را به‌روز رسانی و تقویت خواهد کرد.
به گفته وی، طرف روسی اکنون منتظر دریافت دیدگاه مقامات تهران درباره پیش نویسی از این توافقنامه است که پیش از این از سوی مسکو تهیه و به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که طرف روسی پیش نویس پیمان همکاری راهبردی جامعی را به مقامات جمهوری اسلامی تحویل داده است. به گفته وی، مقامات مسکو امیدوارند که پس از اصلاحات تکمیلی با در نظر گرفتن دیدگاه طرف ایرانی و توافق نهایی دو طرف درباره آن، امکان امضای این توافقنامه جامع در آینده نزدیک فراهم شود.
 
  https://ccsi.ir//vdcjvhe8.uqexxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه