جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : 24857
سفر اردوغان به عربستان نمایشی از همسویی مجدد منطقه‌ای ترکیه"
پایگاه خبری "المانیتور" گزارش داد که پس از انتقال پرونده جمال خاشقجی به ریاض، سفر احتمالی رجب طیب اردوغان به عربستان سعودی می‌تواند منجر به تقویت روابط بین این رهبر ترکیه‌ای و عربستان سعودی، بزرگترین رقیب منطقه‌ای آنکارا شود.
به گزارش ایسنا، گزارشی که یک سال قبل توسط وزارت اطلاعات آمریکا به دست آمد، ارزیابی می‌کند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در کشته شدن جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن‌پست دست داشته است. اما این در حالیست که دولت عربستان سعودی همواره چنین ادعاهایی را رد کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بدون ذکر نام بن سلمان گفت که دستور ترور خاشقجی از سوی "مقامات بلند پایه دولت عربستان سعودی" صادر شده بود.
سفر احتمالی اردوغان به عربستان سعودی که هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، به دنبال سفر او به امارات در ماه فوریه، انجام خواهد شد.
گرچه اردوغان گفته بود که او در همان ماه فوریه به عربستان سعودی نیز سفر خواهد کرد اما سفرش هرگز انجام نشد. با این حال، مطبوعات ترکیه‌ای اخیرا گزارش کرده‌اند که رئیس‌جمهوری ترکیه احتمالا در ماه رمضان این سفر را انجام خواهد داد.
اسماعیل نعمان تلچی، معاون مرکز مطالعات خاورمیانه در آنکارا گفت: «اکثر رسانه‌ها می‌گویند که یک دیدار سطح بالا بین ترکیه و عربستان سعودی قریب‌الوقوع است. همچنین می‌توان گفت که روند عادی‌سازی روابط را که ترکیه با امارات داشته است، این بار با عربستان سعودی نیز برنامه‌های مشابهی را در زمینه تجارت، اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌های مشترک خواهد داشت.»
نشانه‌های دیگری از "گرم شدن روابط" بین این دو کشور وجود دارد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ماه گذشته در دیدار با همتای سعودی خود گفت: اقدامات ملموسی را درخصوص بهبود روابط در آینده اتخاذ خواهیم کرد.
گفته می‌شود اردوغان به دنبال تکرار توافقنامه‌هایی است که در پایان سال میلادی گذشته با امارات انجام داد.
مونیکا مارکس، استادیار سیاست خاورمیانه در دانشگاه نیویورک ابوظبی: «برخلاف امارات متحده عربی، عربستان سعودی تجارت وسیعی است. اگر روابط ترکیه و عربستان سعودی تقویت شود، انواع کالاهای ترکیه‌ای وجود دارد که این کشور می‌تواند بیشتر آن‌ها را به عربستان سعودی صادر کند. بنابراین، ترکیه نه تنها به دنبال روش سرمایه‌گذاری به شیوه‌ای که در امارات انجام می‌دهد، است بلکه این کشور به دنبال احیای صادرات نیز است.»
سوال دیگری که باقی می‌ماند این است: «رابطه شخصی اردوغان با بن سلمان چگونه خواهد شد؟»
ایوپ ارسوی، یکی از اعضای هیئت علمی روابط بین‌الملل دانشگاه آهی اوران ترکیه اظهار کرد: «انتظار یک رابطه نزدیک‌تر بین اردوغان و بن سلمان را ندارم. از بین رفتن بی‌اعتمادی عمیق میان این دو رهبر به این زودی امکان‌پذیر نیست.»
 
  https://ccsi.ir//vdcfecd0.w6djtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه