جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : 24823
ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم موفق بودند/ در سال گذشته صادراتمان به مسکو یک میلیارد دلار بود
تهران – ایرنا – سفیر ایران در روسیه با اشاره به حجم صادرات ایران به این کشور در سال ۲۰۲۱ آن را حدود یک میلیارد دلار ارزیابی کرد و گفت: این رقم باید افزایش داشته باشد.
به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه در مراسم افتتاح دومین همایش بین‌المللی روابط ایران و روسیه در پرتو تحولات نوین منطقه‌ای که به صورت آنلاین برگزار شد طی سخنانی، با بیان اینکه ما نیازمند این هستیم که روسیه نوین را بشناسیم، اظهارداشت: ایران جدید در داخل روسیه کمتر شناخته شده و این موضوع در ایران هم به همین شکل است و در واقع ظرفیت های طرفین برای ملت های این دو کشور شناخته شده نیست.
سفیر ایران در مسکو با تاکید بر اینکه برای بررسی بهتر روسیه می‌توان آن را در قالب چند دوره مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: ما ایرانی ها خاطره خوبی از دوران روسیه تزاری نداریم و بعد از آن در دوران اتحاد جماهیر شوروی و کمونیسم هم تقریبا ارتباطات بین دو کشور از بین رفت.
وی در این تقسیم‌بندی، دوره سوم را مربوط به فروپاشی شوروی دانست و گفت: در این دورانی که روسیه سعی داشت در زمان گورباچف به غرب نزدیک شود، زمانی است که خود روس‌ها هم از آن به خوبی یاد نمی‌کنند.
جلالی دوره چهارم را مربوط به دوران ریاست جمهوری پوتین دانست که در سال ۲۰۰۱ آغاز شده و تا کنون ادامه دارد و بر همین اساس افزود: ما شاهد این هستیم که عمده قضاوت درباره روسیه کنونی عطف به تاریخ و گذشته روابط فیمابین است در حالی که این موضوع باید اصلاح شود.
سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: برخی معتقدند با توجه به روابطی که ما با روسیه داشته‌ایم در حال حاضر نباید با آنها رابطه داشته باشیم اما یک مثال در این زمینه رابطه آلمان و شوروی است،  در زمان شوروی شاهد جنگ بین این کشور و آلمان بودیم و با اینکه خود روس‌ها معتقد هستند ۲۵ میلیون نفر در آن جنگ کشته شدند اما با این وجود آلمان و روسیه با یکدیگر روابط دارند لذا به اعتقاد بنده، ما نباید در تاریخ گذشته باقی بمانیم.
وی در ادامه این نشست آنلاین در خصوص رویکردهای ایران و روسیه برای مدیریت جهانی اظهار داشت: بعد از فروپاشی شوروی، ایران در برابر یکجانبه گرایی آمریکا ایستاد و در حال حاضر ما شاهد اجبار آمریکا به ترک منطقه غرب آسیا هستیم و از سوی دیگر روسیه نیز به هر دلیلی برای احیای امپراطوری تزاری تلاش کرده و سعی دارد دوباره وزن خود را به دست آورد.
جلالی همچنین با اشاره به تلاش پوتین برای بازسازی اقتصاد روسیه یادآور شد: روسیه نیز مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستاد و به ویژه بعد از تحولات ۲۰۱۴ و ۲۰۰۸ این رویکرد را ادامه داده است.
سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه امروز در جهان یک نوع هم افزایی در مقابل یکجانبه‌گرایی غرب شکل گرفته است افزود: روسیه و ایران در عرصه منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم در سوریه هم فعال بودند و در حالیکه جریان تروریست در سوریه عمیق بود اما ما و روسیه در کنار یکدیگر قرار گرفتیم و همکاری‌های خوبی داشتیم، از سوی دیگر هم ما و هم روس‌ها بحث گسترش ناتو به مرزهای خود را در راستای منافع ملی نمی دانیم.
وی در ادامه این نشست آنلاین به همکاری های دو جانبه ایران و روسیه پرداخت و گفت: در دولت جدید سیاست همسایگی اولویت کشور است که در بین همسایگان روسیه از اقتصاد بزرگی برخوردار است بنابراین در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹۳ میلیارد دلار حجم واردات از روسیه بوده و در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار حجم صادرات ایران به روسیه به نزدیک یک میلیارد دلار رسیده است اما با این وجود این رقم باید ارتقا پیدا کند.
جلالی همچنین با تاکید بر اینکه ما به عنوان همسایه روسیه باید به یک کریدور ترکیبی برای ترانزیت با این کشور بیندیشیم تاکید کرد: روابط ما روسیه سیاسی، امنیتی و نظامی است اما اگر رابطه همسایگی پایه فرهنگی و ویژه اقتصادی نداشته باشد روابط شکننده است.
سفیر کشورمان در روسیه همچنین متذکر شد: مبنای سیاست خارجی ایران بر اساس عزت، حکمت و مصلحت بوده و هر قراردادی که می‌بندیم در این فضا می گنجد اما مثلاً وقتی ما با چین یا روسیه قرارداد می بندیم یک جریان رسانه‌ای داخل کشور تلاش دارد آن را  مخدوش کند در حالی که به طور مثال سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به روسیه بسیار عزت‌مندانه بود.
وی در همین زمینه تصریح کرد: برخی جریانات در داخل کشور درباره آن سفر هم تفرقه ایجاد کردند بنابراین باید بدانیم که ما فقط نوکر منافع ملی خودمان هستیم و سیاست خارجی ما هم صرفاً در خدمت منافع ملی ایران است لذا همانطور که رئیس‌جمهور هم تاکید داشتند ما هیچگاه به دنبال شرق گرایی نبوده‌ایم بلکه قطعا به دنبال توازن بین شرق و غرب هستیم.
**کولایی: روابط ایران با روسیه و غرب، مبتنی بر موازنه‌گرایی باشد

به گزارش ایرنا، الهه کولایی، رئیس همایش نیز در سخنان خود در مراسم افتتاحیه، بر اهمیت موازنه‌گرایی در روابط با غرب و روسیه تاکید کرد.  
وی همچنین برقراری امنیت و آرامش در اوکراین از طریق مذاکره و دیپلماسی را خواستار شد.  
کولایی ضمن معرفی محورهای همایش «روابط ایران و روسیه در پرتو تحولات نوین منطقه‌ای»، گفت: در این همایش ۷۲ مقاله دریافت شد که از این تعداد، ۲۱ مقاله برای انتشار انتخاب شده است.  
وی توجه بیشتر به مطالعات دانشگاهی و پژوهشی در حوزه روابط ایران و روسیه را ضروری دانست.  
همایش روابط ایران و روسیه،  با همکاری مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی دانشگاه تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، بنیاد مطالعات قفقاز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، و انجمن ایرانی مطالعات منطقه‌ای با حضور اندیشمندان و استادانی از کشورهای مختلف، به صورت آنلاین برگزار شد.
 
  https://ccsi.ir//vdcipvar.t1a5r2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه