جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : 24781
گفت‌وگوی پاشینیان و علی‌اف درباره حل و فصل بلند مدت مناقشه قره باغ
نخست وزیر ارمنستان در جریان کنفرانس ویدئویی با رئیس جمهوری آذربایجان که با میانجیگری رئیس شورای اروپا برگزار شد، بر اهمیت حل و فصل درازمدت مناقشه قره باغ و انعقاد پیمان صلح بین دو کشور تأکید کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان و "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان در اواسط ماه دسامبر سال 2021 (اواخر آذر ماه گذشته) در دیدار با "شارل میشل" رئیس شورای اروپادر بروکسل، آمادگی دو کشور برای متعهد بودن به تحقق کامل توافقات سه‌جانبه مربوط به 9 نوامبر سال 2020 و 11 ژانویه سال 2021 بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره برقراری آتش‌بس در منطقه قره باغ را مورد تأیید قرار داده و این اقدام را برای حل و فصل مشکلات در منطقه مهم ارزیابی کردند. 
رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان همچنین موافقت کرده بودند تا مذاکرات دوجانبه برای احیای ارتباطات حمل و نقلی در منطقه قفقاز جنوبی و تعیین خطوط مرزی بین دو کشور را آغاز کنند.
در این رابطه خبرگزاری «نووستی» گزارش داد، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان، در جریان کنفرانس ویدئویی روز جمعه خود با "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان بر اهمیت حل و فصل مناقشه قره باغ و انعقاد پیمان صلح بین دو کشور تاکید کرد.
طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان، نخست وزیر پاشینیان در این مذاکرات که بصورت آنلاین صورت گرفت، بر ضرورت حل و فصل بلندمدت مناقشه قره باغ کوهستانی با میانجیگری روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین بر لزوم انعقاد توافقنامه صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید کرد.
مذاکرات رهبران دو کشور با میانجیگری و حضور "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه و "شارل میشل" رئیس شورای اروپا برگزار شد که در جریان آن، طرفین در خصوص روند اوضاع کنونی در منطقه قفقاز جنوبی، حل و فصل مشکلات انسانی موجود و همچنین کاهش تنش در مرزهای مشترک ارمنستان و آذربایجان تبادل نظر کردند.
اتحادیه اروپا پیش از این آمادگی خود برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان به منظور تعیین خطوط مرزی بین دو کشور را اعلام و قبول کرده بود تا کارشناسان و گروه رایزنی به منظور ارائه کمک‌های فنی به باکو و ایروان اعزام کند.
الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان نیز موافقت کردند که مذاکرات دوجانبه برای تعیین مرزهای ملی دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان را آغاز کرده و گام‌های مشخصی در این رابطه بردارند
 
  https://ccsi.ir//vdcb8zb5.rhbawpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه