جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : 24778
اردوغان: جنگ بین روسیه و اوکراین طالع خوبی برای منطقه نیست
رئیس جمهور ترکیه گفت، کشورش خواهان جنگ بین روسیه و اوکراین نیست و امیدوار است این موضوع به شکلی مسالمت آمیز حل و فصل شود.
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خطاب به یک گردهمایی جوانان در شهر ترابزون در شمال شرق کشورش گفت:  ما هرگز خواهان جنگ بین روسیه و اوکراین نیستیم. این طالع خوبی برای منطقه نیست. ما به عنوان یک کشور عضو ناتو، چنین چیزی را نمی‌خواهیم، ​​ما آن را نمی‌پذیریم. امیدوارم بتوانیم این موضوع را از طریق مسالمت‌آمیز حل کنیم.
اردوغان خاطرنشان کرد که قصد دارد ماه جاری میلادی به اوکراین برود و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم در آینده نزدیک به ترکیه خواهد آمد.
رئیس‌جمهور ترکیه در هفته‌های اخیر بارها بر آمادگی‌اش برای میزبانی از رهبران روسیه و اوکراین در راستای کمک به کاهش تنش بین مسکو و کی‌یف تاکید کرده است.
اردوغان اظهار کرد که روابط ترکیه و روسیه در حال حاضر بهتر از هر مقطع دیگری در تاریخ است و این به آنها اجازه داده تا حجم تجارت خود را  تقویت کنند.
به گفته این رئیس جمهور ترکیه، هماهنگی کشورش با روسیه در زمینه محصولات استراتژیک، به ویژه در زمینه تامین گاز طبیعی قوی است.
اردوغان اظهار کرد که تولید نیرو از نیروگاه هسته‌ای آق قویو که پروژه مشترک آنکارا و مسکو است، در سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد.
او اضافه کرد: شاید ما با مشارکت روسیه دومین نیروگاه هسته‌ای را بسازیم. انرژی هسته‌ای و همچنین گاز طبیعی در رابطه ما با یکدیگر بسیار اهمیت دارند. به نظر من این مهمترین رکن سیاست خارجی است.
اردوغان با تاکید بر اینکه قرارداد مربوط به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه گام مهمی برای ترکیه و روسیه بوده، اظهار کرد: جامعه بین‌المللی به‌ویژه آمریکا از تصمیم آنکارا ناراحت هستند.
رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: تحویل سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه یک مساله داخلی ترکیه است و اتفاقی منفی علیه ناتو نیست.
اردوغان گفت: توافق خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا گام مهمی در راستای توسعه همکاری‌های ترکیه و روسیه است. سامانه‌های روسی بسیار مهم هستند. مساله تحویل یک مساله داخلی ترکیه و تصمیم ما است. ما این تصمیم را گرفتیم، با روسیه به توافق رسیدیم. از دیدگاه ناتو، این اقدام هیچ معنای منفی ندارد.
 
  https://ccsi.ir//vdch6qni.23nkqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه