جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : 24765
اردوغان- اسرائیل؛ از روابط "منجمد" تا روابط "سرد"
رسانه‌های صهیونیستی در گزارش‌هایی به تحولات اخیر روابط این رژیم با ترکیه و تلاش اردوغان برای بهبود روابط میان دو طرف پرداختند.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الحره، مسئولان اسرائیلی بر این باورند که بعد از سال‌ها نابسامانی در روابط اسرائیل و ترکیه، دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی برای برگزاری نشست در آنکارا به مثابه یک "میدان آزمایش" است و این مساله احتمالا در راستای بهبود روابط میان دو طرف در آینده است.
براساس گزارش روزنامه "اورشلیم پست"، همزمان که روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی متلاطم بود، لابی هایی وجود داشت که برای احیای روابط اسرائیلی-ترکی تلاش می کردند.
این روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: حزب "عدالت و توسعه" که ریشه‌های آن به اخوان المسلیمن می رسد و حامی جنبش حماس است، یک حزب دینی راست گرای افراطی است که تلاش کرد ترکیه را به یک کشور استبدادی و تک حزبی تبدیل کند و از گروه‌های افراطی در اماکن دیگر مانند سوریه حمایت کند. با این وجود گفتنی است که یک لابی ترک وجود دارد که در درجه اول متشکل از کسانی است که اسرائیل را تایید می‌کنند و ریشه‌های آن به دهه نود بازمی‌گردد؛ زمانی که احزاب اسرائیلی تمام قدرت را در دست داشتند و روابط مثبتی با کشور ترکیه داشتند.
در بخش دیگر این گزارش آمده است که طرفداران صلح و آشتی بر این باورند که رژیم صهیونیستی و ترکیه منافع راهبردی و اقتصادی باهم دارند و به نوعی می توانند باهم همکاری داشته باشند و همچنین موقعیت جغرافیایی ترکیه میان اروپا و خاورمیانه می تواند این کشور را به کانالی برای فراهم کردن نیازهای اقتصادی اسرائیل تبدیل کند.
روزنامه اورشلیم پست در ادامه گزارش خود از طرفداران آشتی میان دو طرف انتقاد کرد و نوشت: آن‌ها در گذشته به عنوان ابزاری برای تخریب روابط اسرائیل و یونان و همچنین جدا کردن قدس مطرح شدند و ابزار آنکارا برای بدست آوردن چیزهایی هستند که به دنبال آن است، برای مثال آن ها تلاش کردند نماینده‌ای به اسرائیل بفرستند که علنا مخالف صهیونیست‌ها بود.
این روزنامه افزود: آنکارا می‌خواهد از اتصال خط لوله اسرائیل و یونان ممانعت کند و همچنین می خواهد که روابط بهتری با آمریکا داشته باشد زیرا با بالا رفتن نسبت تورم ،رهبران ترکیه این کشور را وارد یک فاجعه اقتصادی کردند و آنکارا بر این باور است که اسرائیل می تواند یک راه نجات اقتصادی برای این کشور باشد.
در ادامه این گزارش تاکید شده است: اما هر قصه و داستانی یک منفعت و مصلحتی دارد و اسرائیل با ایجاد روابط بهتر با آنکارا به هیچ چیزی دست نخواهد یافت.
این روزنامه صهیونیستی می نویسد: اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که اسحاق هرتزوگ، همتای اسرائیلی خود بدون هماهنگی با مقامات صهیونیستی به ترکیه سفر خواهد کرد، این یک اعلان دوستانه نیست و در تضاد با پروتکل ها است و او تلاش می کند که هرتزوگ را به این سفر مجبور کند و هدف آنکار از این امر شفاف و واضح است و می خواهند که اسرائیلی ها را مجبور کنند تا این سفر را تایید و یا رد کنند.
از سوی دیگر، برخی مسئولان صهیونیستی در گفت وگو با روزنامه هاآرتص تاکید کردند که این سفر می تواند "میدان آزمایش" برای بهبود روابط با ترکیه در آینده باشد. این درحالی است که سخنگوی رئیس رژیم صهیونیستی از اظهارنظر در این خصوص امتناع کرد.
این روزنامه به نقل از یک مسئول که نام آن را فاش نکرد، نوشت: نشست در سطح ریاست اسرائیل ابزاری است که می توان آن را به کار گرفت؛ رئیس اسرائیل یک شخصیت سیاسی نیست بلکه یک شخصیت نمادین است. به هرحال هرتزوگ گفت وگوهای ویژه خود با ترک ها را انجام خواهد داد و او می تواند که چنین کانالی را ایجاد کند و پس از آن پیشرفت و آثار آن را بررسی کند.
مسئول دیگری نیز خاطرنشان کرد: تصمیماتی وجود دارد که روابط ترکیه با اسرائیل را از "منجمد" به "سرد" تبدیل می کند. تمام چیزهای نمادین ممکن است اتفاق بیفتد، مانند تبادل سفرا و یا معاملات اقتصادی، اما تا زمانی که امور و اقدامات ترکیه واضح و شفاف نباشد ما در این مسیر پیش نخواهیم رفت.
روزنامه تایمز آو اسرائیل نیز می‌نویسد: اسرائیل همزمان از روابط گرم اردوغان با جنبش حماس ناراضی است.
براساس این گزارش، در سال 2010 نیروهای صهیونیستی به یک ناو که به سمت غزه در حال حرکت بود و حامل کمک های بشردوستانه برای مردم فلسطین به منظور شکست حصر اسرائیل بود، هجوم آوردند و این حمله منجر به کشته شدن 9 فعال ترک شد. در پی این رخداد مقامات دو طرف سفرای خود را فراخواندند.
روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی بعد از آن اتفاق به کندی بهبود یافت اما در سال 2018 تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس، خشم ترکیه را به همراه داشت بنابراین روابط میان دو طرف بار دیگر تیره شد و آنکارا فرستاده خود را از سرزمین های اشغالی فراخواند و رژیم صهیونیستی نیز اقدام متقابل انجام داد.
با این وجود روزنامه هاآرتس به نقل از یک مسئول صهیونیستی نوشت: اردوغان در اقدامات و تصمیمات اخیر خود "جدیت" نشان داد از جمله اینکه ناتالی و موردی اوکنین که یک زوج اسرائیلی هستند و به تهمت تجسس سال گذشته در ترکیه بازداشت شده بودند را آزاد کرد. علاوه بر این او اخیرا اقداماتی در راستای محدود کردن فعالیت‌های جنبش حماس در ترکیه انجام داد. بنابراین او سیگنال های بسیار مثبتی در راستای مبارزه با تروریسم و همچنین تعاملاتش در خصوص جنبش حماس نشان داده است.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی و مجموعه‌ای از کشورها از جمله یونان که رقیب تاریخی ترکیه است برای اتصال لوله های مشترک و منتقل کردن گاز شرق دریای مدیترانه به اروپا تلاش می کنند و کشور ترکیه به شدت با این پروژه مخالفت کرده است.
 
  https://ccsi.ir//vdcdk50x.yt0o96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه