جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : 24694
اوضاع در قزاقستان باثبات و تحت کنترل است
وزارت دفاع قزاقستان اوضاع این کشور را تحت کنترل ارزیابی کرد و وزارت امور خارجه قزاقستان نیز از دستگیری گروه‌های مسلح آموزش دیده و بازداشت تعداد زیادی اتباع خارجی در جریان ناآرامی‌های اخیر در این کشور خبر داد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت دفاع قزاقستان اوضاع در این کشور را باثبات و تحت کنترل ارزیابی کرده است.
"سلطان گامالتدینوف"معاون وزیر دفاع این جمهوری در نشستی با فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی این مسئله را اعلام کرد و از کشورهای عضو این سازمان (روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و قزاقستان) به‌دلیل حمایت از این کشور و اعزام نیروهای حافظ صلح به منظور تثبیت اوضاع قدردانی کرد.
وزارت امور خارجه قزاقستان نیز تأکید کرد که در حال حاضر نیروهای انتظامی و نظامی این کشور، نه معترضین مسالمت‌آمیز که برخی رسانه‌های گروهی خارجی مدعی هستند، بلکه با گروه‌های تروریستی و تندرو مقابله می‌کنند. طبق این اطلاعات، در میان آشوبگران، افرادی خارجی با تجربه اقدامات نظامی بازداشت شدند که گویای سازماند‌هی شدن ناآرامی‌ها با اهداف مشخص است. وزارت خارجه قزاقستان یادآور شد که در آلماآتی و برخی مناطق این کشور گروه‌های مسلحی دستگیر شدند که در خارج آموزش دیده و برای عملیات تروریستی در قزاقستان آماده شده بودند.
وزارت کشور قزاقستان اعلام کرده که 16 نفر از نیروهای پلیس، گارد ملی و وزارت دفاع در جریان ناآرامی‌ها در این کشور جان خود را از دست داده‌ و بیش از 1300 نفر نیز مجروح شده‌اند. "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان نیز روز یکشنبه دستور داد، پس از مرگ 16 تن از نیروهای انتظامی، به این افراد مدال شجاعت داده شود.
مقامات گارد ملی قزاقستان نیز گفته‌اند که تقریباً 400 نفر از نیروهای این گارد در جریان درگیری‌ها با افراد تندرو و آشوبگر زخمی شدند. 90 دستگاه خودور و تجهیزات فنی این نیروها نیز آتش گرفته و نابود شده است.
وزارت کشور قزاقستان صبح امروز (دوشنبه) همچنین اعلام کرد که در جریان ناآرامی‌های اخیر 5 هزار و 800 نفر که تعداد قابل توجهی از آنها اتباع خارجی بودند، بازداشت شدند. تاکنون 125 پرونده کیفری نیز علیه افراد بازداشت‌شده تشکیل شده است.
ارگان‌های انتظامی این کشور تحقیقات گسترده برای روشن شدن دلایل اعتراضات خیابانی گسترده در قزاقستان که سپس منجر به آشوب شد را آغاز کرده و نتیجه آن را به اطلاع جامعه جهانی خواهند رساند.
ضمن اینکه وزارت بهداشت قزاقستان برخی اخبار مربوط به کشته شدن حداقل 194 نفر در جریان ناآرامی‌های یک هفته گذشته در قزاقستان را تکذیب کرد.
در حال حاضر اوضاع در شهر آلماآتی باثبات است و تحت کنترل نیروهای انتظامی قرار دارد. ماشین‌های گشت به طور مرتب در خیابان‌ها تردد داشته و همه خودروها کنترل می‌شوند.
اعتراضات خیابانی گسترده در قزاقستان در تاریخ 2 ژانویه (12 دی‌ماه) در اعتراض به افزایش قیمت گاز مایع آغاز شد، ولی به سرعت به ناآرامی و آشوب تبدیل شد. شهر آلماآتی، بزرگترین شهر قزاقستان، کانون اصلی ناآرامی‌ها بود. افراد آشوبگر در تلاش برای تصرف ساختمان‌های دولتی، برخی از آنها را به آتش کشیدند.
 
  https://ccsi.ir//vdceep8w.jh8eoi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه