جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : 24681
رهبر اپوزیسیون قزاقستان غرب را به مقابله با روسیه در کشورش فراخواند
یک وزیر سابق که اکنون رهبر اپوزیسیون قزاقستان است، به رویترز گفت که غرب باید قزاقستان را از مدار مسکو خارج کند، در غیر این صورت ولادیمیر پوتین، این کشور آسیای میانه را به ساختاری مانند "اتحاد جماهیر شوروی" خواهد کشاند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضاتی که در واکنش به افزایش قیمت سوخت آغاز شد، به جنبشی گسترده علیه نورسلطان نظربایف تبدیل شد؛ کسی که در سال ۲۰۱۹ پس از چندین دهه از سمت ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد، اما همچنان به‌عنوان قدرت واقعی قزاقستان باقی مانده است.
قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان و جانشین منتخب نظربایف، نیروهایی را از روسیه به‌ عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری مسکو موسوم به "سازمان پیمان امنیت جمعی" (CSTO) فراخوانده است.
مختار آبلیازوف، بانکدار و وزیر دولت سابق که رهبری جنبش اپوزیسیون "انتخاب دموکراتیک قزاقستان" را بر عهده دارد، اعلام کرد که غرب باید وارد این نبرد شود.
آبلیازوف به این خبرگزاری اظهار کرد: اگر چنین چیزی صورت نگیرد، قزاقستان همانند بلاروس خواهد شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با روش و قاعده‌ای خاص اهداف و برنامه‌اش را مبنی بر بازآفرینی ساختاری همچون اتحاد جماهیر شوروری تحمیل خواهد کرد. غرب باید قزاقستان را با زور و اجبار از روسیه جدا کند.
این سیاستمدار قزاق افزود: روسیه پیشتر از این وارد کشور شده و نیروهای خود را اعزام کرده است. "سازمان پیمان امنیت جمعی" خود روسیه است. این یک "اشغال" توسط روسیه است.
آبلیازوف درخصوص اینکه چگونه غرب باید قزاقستان را از مدار روسیه جدا کند و یا اینکه آیا باید به زور و اجبار متوسل شود یا خیر، اظهار نظر نکرد.
قزاقستان، از جمهوری‌های سابق شوروی، بین روسیه، چین، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان قرار گرفته است.
آبلیازوف ۵۸ ساله که به‌ طور غیابی در قزاقستان به‌ اتهام کلاهبرداری، اختلاس و سازماندهی یک قتل محکوم شده است، در فرانسه زندگی می‌کند و در آن‌جا به او وضعیت پناهندگی داده شده است. او اتهامات علیه خود در قزاقستان و روسیه را با "انگیزه سیاسی" دانسته و رد کرده است.
وی همچنین توکایف را به‌ عنوان "اسباب و وسایل" نظربایف، رئیس جمهوری قبلی قزاقستان توصیف کرد.
آبلیازوف گفت: من خودم را به‌ عنوان رهبر این اپوزیسیون می‌بینیم. هر روز معترضان با من تماس می‌گیرند و از من می‌پرسند که چه‌ کاری باید انجام دهند. آماده‌ام در صورت تشدید اعتراضات برای ریاست دولت موقت به قزاقستان بروم.
این مقام سابق قزاقستان گفت: من حاضرم بازگردم زیرا مردم دائما از من می‌پرسند چه زمانی برمی‌گردم و مرا به‌ خاطر عدم بازگشت به رهبری تظاهرات سرزنش می‌کنند، اما از آن‌ جایی که روسیه مرا به ۱۵ سال زندان و قزاقستان به حبس ابد محکوم کرده است، این مردم نمی‌دانند که بازگشت برای من تا چه‌ حد دشوار خواهد بود.
آبلیازوف پیشنهاداتی مبنی بر اینکه غرب، معترضان را به‌صورت مالی تامین کرده است، رد کرد؛ در عین حال، او از کشورهای غربی خواست تا در آنچه که در قزاقستان در جریان است، مداخله کنند تا جلوی نزدیک شدن این جمهوری به روسیه را بگیرند.
 
  https://ccsi.ir//vdca6inu.49nya15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه