شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : 24666
ترکیه در ۲۰۲۲ ابتکارات منطقه‌ای جدید و عادی‌سازی را دنبال می‌کند
همچنان که ترکیه به تازگی برای نزدیک‌ کردن روابط با برخی از کشورها مانند امارات تلاش کرده، یک مقام ارشد دولت ترکیه گفت که قرار است آنکارا در ۲۰۲۲ به دنبال ابتکار عمل‌های منطقه‌ای جدید و تسریع در تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط باشد.
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با مجله ترکیه‌ای "کریتر" در مورد روابط با آمریکا اظهار نظر کرده و گفت که دو کشور در حال حاضر روی مکانیسم جدیدی برای ایجاد یک دستور کار مشترک و مثبت کار می‌کنند.
کالین با تأکید بر اینکه سیاست خارجی ترکیه "چشم‌انداز ۳۶۰ درجه" دارد، گفت: عواملی مانند جغرافیا، پیش زمینه تاریخی و اولویت‌های استراتژیک و همچنین تهدیدات منطقه‌ای داشتن روابطی پویا و چند بعدی را در سطح جهانی ضروری می‌کند.
کالین گفت: ما به عنوان یک متحد قوی ناتو، مجزای از دنیای غرب هم تعاملات مهمی داریم.
وی خاطرنشان کرد، ترکیه با تداوم پیگیری عضویتش در اتحادیه اروپا، همزمان روابط تجاری خود را با کشورهای اروپایی تقویت کرده و نیز به تعمیق روابط با قاره آفریقا پرداخته است.
این مقام ترکیه‌ای همچنین گفت که "روابط قوی ما با جمهوری‌های ترک آسیای مرکزی مانع از ایجاد روابط خوب ما با روسیه نمی‌شوند."
کالین درباره مسائل و بحران‌های منطقه ترکیه گفت که "به نظر می‌رسد این بحران‌ها ادامه دارند" و افزود که پتانسیل و توانایی آنکارا برای مداخله به عنوان میانجی در چنین بحران‌هایی با قدرت نرم و سخت به تدریج در حال افزایش است.
در مورد بحران سوریه، کالین به تلاش‌های یک تنه کشورش در زمینه مقابله با تروریسم و ​​جلوگیری از هجوم موج جدیدی از پناهجویان به سمت ترکیه در ضمن محافظت این کشور از مرزهایش اشاره کرد.
او تاکید کرد: ما با کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و ایران در مورد سوریه اختلاف‌نظرهای جدی داریم. هر یک از طرفین در تلاش هستند تا دستورکار ژئوپلیتیکی خود را از طریق سوریه به منطقه و سیاست جهانی تحمیل کنند. در همین حال، ترکیه بر لزوم انجام همکاری جهانی هم در چارچوب پلتفرم آستانه و هم ژنو دو اصرار دارد.
وی با اشاره به اینکه ترکیه باید صلح، امنیت، ثبات و رفاه را با چشم‌اندازی وسیع در نظر بگیرد، گفت: نمی‌توان تصور کرد که ما نسبت به تحولات منطقه‌ای که مایه نگرانی ویژه ما هستند، از بحران خلیج فارس گرفته تا لیبی و از جنگ قره باغ تا وضعیت مدیترانه شرقی بی‌خبر بمانیم.
کالین گفت: بنابراین در سال ۲۰۲۲ و در روند منتهی به ۲۰۲۳، ترکیه به تقویت ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی خود ادامه داده و در عین حال فرصت‌ها و توانمندی‌های ملی خود را با چشم‌انداز سیاست خارجی فعال افزایش می‌دهد.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مورد روابط ترکیه و آمریکا گفت که چشم‌انداز واشنگتن در مورد آنکارا دارای مسائلی "جدی" است.
کالین با تاکید بر اینکه ترکیه انتظارات اساسی از آمریکا دارد، ادامه داد: واشنگتن باید به حمایت خود از گروه "تروریستی" پ.ک.ک/ی.پ.گ در سوریه پایان دهد و اقدام به اتخاذ موضعی سازنده و واقع‌بینانه در مورد اقدام ترکیه در خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه کرده و همینطور اقدامات قاطعانه و نتیجه‌بخش علیه سازمان "تروریستی" فتح‌الله گولن که در پشت کودتای شکست خورده ۲۰۱۶ ترکیه قرار داشت، اتخاذ کند.
ابراهیم کالین افزود: دولت و کنگره آمریکا باید در مورد مسائلی مانند مدیترانه شرقی موضعی معقول و بی‌طرفانه اتخاذ کنند.
وی همچنین به مکانیسم جدیدی که آمریکا و ترکیه روی آن با هدف ایجاد یک دستور کار مشترک و مثبت کار می‌کنند، اشاره کرد.
این سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه بیان کرد: با یک دیدگاه استراتژیک و یک نگرش سازنده، می‌توانیم مشکلات را قابل کنترل‌تر کنیم. این به ما امکان می‌دهد تا در زمینه‌هایی که بر روی آنها توافق داریم همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم.
کالین در مورد برنامه‌های کشورش برای سال جاری میلادی گفت: سال ۲۰۲۲ سال اتخاذ ابتکار عمل‌های منطقه‌ای جدید و تسریع روند عادی‌سازی روابط خواهد بود.
وی افزود: هر کسی که گامی دوستانه به سمت ما بردارد، ما دو گام (به سمت آنها) برمی‌داریم. ما به پشت سر گذاشتن بحران‌ها و تنش‌های دوره‌ای و برداشتن گام‌های جدید برای عادی‌سازی اهمیت می‌دهیم. ما اقدامات اخیر که در قبال روابط با مصر و امارات انجام شدند، در این چارچوب ارزیابی می‌کنیم و به همین ترتیب می‌توان گام‌های بعدی را دنبال کرد.
کالین همچنین افزود که "روابط قوی ترکیه با کشورهای حوزه‌های بالکان، قفقاز، آسیای میانه، خاورمیانه و آفریقا عمق بیشتری خواهد یافت."
 
  https://ccsi.ir//vdcd990x.yt0o96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه