پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : 24635
مسکو: اجازه استقرار ناتو در اوکراین و گرجستان را نمی دهیم
رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین با تاکید بر اینکه وقت زیادی باقی نمانده، اعلام کرد که مسکو به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا زیرساخت های ناتو در اوکراین و گرجستان مستقر شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «کنستانتین گاوریلوف» رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین، با اشاره به تماس میان «یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، امروز سه شنبه اعلام کرد که توافق بر سر پیشنهادات تضمین امنیتی ارائه شده از سوی روسیه امکان پذیر است زیرا مسکو و واشنگتن تماس هایی را آغاز کرده اند.
گاوریلوف ضمن اشاره به این مسئله که روسیه به پاسخ و عکس العمل فوری ناتو درباره پیشنهادات امنیتی مسکو نیاز دارد، تاکید کرد که کشورش اجازه استقرار زیرساخت های ناتو در اوکراین و گرجستان را نخواهد داد.
وی در این باره گفت: گمان می کنم آنها فکر نمی کنند که ما بلوف می زنیم اما آنها بدون شک و احتمالا سعی خواهند کرد در مورد این موضوع صحبت کنند اما زمان در حال از دست رفتن است. ما منتظر اقدامات ملموس و واقعی برای رفع نگرانی روسیه هستیم. زمان این مسئله فرا رسیده است.
رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در وین همچنین گفت که هنوز خیلی زود است که درباره اقدامات روسیه در صورت امتناع ناتو از پذیرش پیشنهادات مذکور صحبت شود اما تاکید کرد که پاسخ احتمالی «در صورتی که هیچ استدلال دیگری باقی نماند، نظامی-فنی خواهد بود».
گاوریلوف ادامه داد: چه باید کرد و چه زمانی باید انجامش داد، تصمیمی است که توسط رهبری کشور بر اساس تحلیل همه آن پاسخ ها، اظهارات و اقدامات به اصطلاح شرکای ما، اتخاذ خواهد شد.
پیشتر سالیوان در گفتگویی تلفنی با اوشاکوف دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، گفت که واشنگتن آماده است روند دیپلماسی با روسیه را از طریق شورای ناتو-روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا از سر گیرد.
کاخ سفید در این ارتباط گفت: سالیوان به مقام روس خاطرنشان کرد که گفتگو باید بر اساس احترام متقابل باشد و به نگرانی‌هایی در مورد اقدامات روسیه نیز توجه شود.
وزارت خارجه روسیه روز گذشته پیش نویس های توافق هایی جامع بین مسکو، واشنگتن و ناتو را منتشر کرد که در آنها بر تضمین های امنیتی و عدم توسل به تهدید و زور در موارد مورد اختلاف تاکید شده است.
پیشنهادات مذکور همچنین شامل عدم تعهد گسترش ناتو به شرق اروپا و عدم پذیرش عضویت کشورهایی در این سازمان است که پیشتر از اقمار شوروی سابق بوده اند مانند اوکراین و گرجستان.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز دیروز جمعه از آمریکا و ناتو خواست تا خواسته ها و پیشنهادات امنیتی مسکو را جدی بگیرند چرا که اوضاع بین المللی بسیار متشنج است.
پیشنهادات مذکور در حالی ارائه شده است که روابط روسیه و ناتو در ماه‌های اخیر فرو پاشیده است و هفته‌هاست که ایالات متحده و متحدان اروپایی اش ادعا می کنند که مسکو ممکن است برای حمله به اوکراین «آماده شود» که مقامات و ارتش روسیه این ادعاها را رد کرده و غرب را به تشدید مصنوعی تنش ها و انتشار اخبار جعلی متهم کرده اند.
 
  https://ccsi.ir//vdcjime8.uqextzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه