جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 24628
تداوم سقوط ارزش لیر ترکیه/دلار ۱۷.۵۱ و یورو ۱۹.۷۱ لیر شد
بر اساس پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک، کاهش ارزش پول ملی ترکیه در روزهای باقیمانده تا آخر سال میلادی ادامه خواهد داشت و شرایط در ابتدای سال آینده میلادی هم چندان روشن و امیدوار کننده پیش بینی نمی‌شود.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کاهش ارزش پول ملی ترکیه که از تابستان امسال آغاز شده و در دو ماه اخیر شدت گرفته است، امروز دوشنبه در نخستین روز کاری هفته نیز ادامه یافت و نرخ برابری آن در مقابل ارزهای خارجی بار دیگر افت کرد.
هم اکنون هر دلار آمریکا به قیمت 17.51 لیر و هر یورو نیز به قیمت 19.71 به فروش می رسد.
در ابتدای سال جاری میلادی، هر دلار به قیمت 7.30 لیر و هر یورو نیز به قیمت 9 لیر به فروش می رسید. مقایسه قیمت ارزهای خارجی در ترکیه نشان می دهد که نرخ ارزهای خارجی در این کشور طی 12 ماه گذشته بیش از دو برابر شده به طوری که نرخ یورو 119 درصد و نرخ دلار 139.8 درصد افزایش داشته است.
سقوط ارزش پول ملی ترکیه پس از اعمال تغییرات در مدیریت تیم اقتصادی دولت آنکارا و برکناری وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی ترکیه تشدید شده است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در روزهای اخیر چندین بار سود بانکی را کاهش داده و سود بانکی در این کشور از 19.5 درصد در اوایل سال جاری به 14 درصد کاهش داده شده است.
کارشناسان تصمیمات ناگهانی، کاهش نرخ بهره بانکی، نابسامانی در اجرای سیاست‌های مالی و بانکی و نیز بی ثباتی در مدیریت اقتصادی را علت اصلی تنزل ارزش پول ملی ترکیه اعلام می کنند.
مقامات ترکیه کاهش نرخ بهره را جراحی لازم برای ترمیم اقتصادی عنوان کرده و مدعی هستند که این کار موجب رونق سرمایه گذاری خارجی و افزایش صادرات و در نتیجه رونق کسب و کار و پویایی اقتصادی خواهد شد.
بر اساس پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک، کاهش ارزش پول ملی ترکیه در روزهای باقیمانده تا آخر سال میلادی ادامه خواهد داشت و شرایط در ابتدای سال آینده میلادی هم چندان روشن و امیدوار کننده پیش بینی نمی شود.
مقامات ترکیه عنوان می کنند که با سپری شدن اثرات افزایش 50 درصدی حقوق و دستمزد در بخش افزایش تورم و رشد قیمت ارزهای خارجی، از اوایل سال آینده با تثبیت و اجرای سیاست‌های مالی، ثبات به اقتصاد ترکیه برمی گردد، اما کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این اظهارات را خوشبینانه و غیرواقع‌بینانه توصیف می کنند.
 
  https://ccsi.ir//vdcbw0b5.rhba5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه